20 lutego Boeing poinformował o dostarczeniu US Navy seryjnego egzemplarza wielozadaniowego samolotu bojowego F/A-18E Super Hornet. Maszyna, o numerze seryjnym E298, jest pierwszą od maja 2016 roku, która trafiła do lotnictwa morskiego.
Seryjna produkcja Super Hornetów w wersji wielozadaniowej dla głównego klienta, którym jest US Navy, zakończyła się w połowie 2016 roku. Od tego czasu, przez kolejnych osiemnaście miesięcy, producent realizował zlecenia obejmujące wyłącznie produkcję i dostawy samolotów w wersji przełamania obrony przeciwlotniczej E/A-18G Growler. Dodatkowo liczył na zlecenia eksportowe, które jednak nie nadeszły. Na szczęście ostatnie lata przyniosły pomocną dłoń ze strony władzy ustawodawczej i wykonawczej w Waszyngtonie, które w ramach kolejnych ustaw budżetowych zamówiły niewielkie liczby wielozadaniowych Super Hornetów – dostarczony w lutym egzemplarz jest pierwszym z pięciu sztuk zakontraktowanych w ramach ustawy budżetowej na rok 2016 (dodatkowo dostawy obejmą także siedem E/A-18G).
Najbliższe lata mają przynieść kolejne zlecenia, w ramach budżetu na rok 2018 zaplanowano zamówienie 24 Super Hornetów, a na lata 2019-2023 przewidywany jest wieloletni kontrakt na 110 kolejnych egzemplarzy.
Powyższe zlecenia umożliwią utrzymanie linii montażowej F/A-18E/F Super Hornet w ruchu. Dla Boeinga to także moment oddechu i próba zdobycia zamówień eksportowych, obecnie finalizowane są rozmowy z Kuwejtem odnośnie sprzedaży 24-40 samolotów. Dodatkowo producent rozważa udział w przetargu w Kanadzie, Finlandii oraz Szwajcarii.
(ŁP) | Foto: Boeing |
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu