thyssenkrupp Marine Systems poinformował o podpisaniu umowy na dostawę baterii litowo-jonowych do okrętu podwodnego typu 212A, należącego do Marynarki Wojennej Republiki Federalnej Niemiec.
W praktyce kontrakt pomiędzy Federalnym Urzędem ds. Sprzętu, Technologii Informatycznych i Wsparcia Eksploatacyjnego Bundeswehry (BAAINBw, Bundesamt für Ausrüstung, Informationstechnik und Nutzung der Bundeswehr) a holdingiem thyssenkrupp Marine Systems zostal zwarty już 26 lipca bieżącego roku. W jego ramach niemiecki producent dostarczy kompletną baterię złożoną z modułów ogniw litowo-jonowych Li-Ion i zainstaluje ją w jednej z jam bateryjnych okrętu podwodnego typu 212A (w drugiej pozostanie obecna, konwencjonalna bateria kwasowo-ołowiowa), należącego do Deutsche Marine. Ma to nastąpić w ramach remontu planowego jednstki, na początku 2028 roku.
Dzięki sprawdzonej integracji i testom na prawdziwym okręcie podwodnym thyssenkrupp Marine Systems otrzyma tzw. certyfikat krajowej marynarki wojennej, który może być stosowany jako środek ograniczający ryzyko w przypadku istniejących i przyszłych projektów. Chodzi między innymi o zastosowanie tych baterii w niemiecko-norweskim programie 212CD (Common Design), jak też do modernizacji istniejących okrętów Deutsche Marine i klientów zagranicznych.
thyssenkrupp Marine Systems prowadził badania nad rozwojem własnego systemu baterii litowo-jonowych, między innymi pod kątem zastosowania w okrętach podwodnych, od 2015 roku. Zakończenie projektu we wrześniu 2023 roku zapewniło, że technologia ta może zostać zainstalowana na pokładzie takich jednostek w sposób cechujący się niskim ryzykiem, aby zwiększyć parametry okrętu w zanurzeniu.
Nowe baterie ogniw litowo-żelazowo-fosforanowych (LiFePO4) zostały opracowywane przez tkMS. Dostawcą samych ogniw jest francuska firma Saft. System został przetestowany wszechstronnie na lądzie, aby zapewnić niezbędny poziom bezpieczeństwa. Jamy bateryjne będą wyposażone w czujniki temperatury, systemy ppoż. itp. Każdy moduł jest chłodzony wodą słodką. W przypadku awarii chłodzenia, system może bezpiecznie pracować na poziomie 20% mocy. W ramach testów stwierdzono, że bez chłodzenia baterie mogą pracować „pełną parą” przez około 20 minut.
Wraz z nowymi modułami ogniw tkMS opracował system B-BMS (Battery-Battery Management System). Jest on przeznaczony do monitorowania pracy i stanu baterii oraz sterowania nimi. System cechuje nowoczesny interfejs człowiek–maszyna, podobny do stosowanego w smartfonach.
W porównaniu do dobrze znanych akumulatorów kwasowo-ołowiowych, nowa bateria litowo-jonowa oferuje dwukrotnie dłuższą żywotność, znacznie wyższą pojemność elektryczną, większy zasięg okrętu przy maksymalnej prędkości. Przy tym czas ich ładowania jest krótszy niż starych baterii, a proces ten nie wymaga długotrwałego pływania pod chrapami, co stanowi ryzyko dla okrętu podwodnego.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu