11 września spółka BAE Systems Australia, australijska filia koncernu BAE Systems, zaprezentowała bezzałogowy pojazd lądowy ATLAS CCV.
ATLAS CCV (Autonomous Tactical Light Armour System Collaborative Combat Variant) to stosunkowo duży i ciężki kołowy pojazd bezzałogowy w układzie 8×8. Wóz do transportu mieści się w kontenerze 20-stopowym (6055×2435×2591 mm), choć jego dokładne gabaryty nie zostały ujawnione. Napęd zapewnia układ zapożyczony z pojazdu terenowego Supacat HMT, podobnie rzecz ma się z układem jezdnym. Pojazd jest niezwykle zwrotny za sprawą czterech skrętnych osi, co umożliwia tzw. krabi chód. Sprawność w terenie nie odbiega od innych pojazdów opancerzonych. Wóz jest opancerzony, a poziom opancerzenia jest dostosowywany do potrzeb potencjalnego nabywcy. Uzbrojenie umieszczono w obrotowej wieży VANTAGE ATSTM, mieszczącej 25 mm armatę napędową M242 Bushmaster o dużym kącie elewacji (do 70°). Zapas amunicji wynosi 260 naboi. W prezentowanej odmianie nie przewidziano sprzężonego karabinu maszynowego ani uzbrojenia rakietowego.
Pojazd nie bez powodu przypomina kołowy transporter opancerzony – wewnątrz znaleziono miejsce dla ładunku użytecznego, który może stanowić np. zaopatrzenie dostarczane przez, bądź co bądź opancerzony, wóz w rejon działań bojowych. Oczywiście ważne jest również wyposażenie elektroniczne. ATLAS CCV wyposażony został w dookólny system obserwacji, umożliwiający kontrolę terenu za pomocą kamer dziennych, nocnych i czujników laserowych (LIDAR), jak również wykrywanie oraz rozpoznawanie celów. Dodatkowo na wieży umieszczono głowicę optoelektroniczną. Układy odpowiedzialne za autonomię umożliwiają różne tryby poruszania się, jak: jazda w konwoju, nawigacja wg wskazanych punktów, zdalne sterowanie itp. W kwestii wykorzystania uzbrojenia człowiek nadal pozostaje w pętli decyzyjnej. Pojazd został opracowany we współpracy m.in. z firmami Supacat, Valhalla Turrets i Marand.
Andrew Gresham, dyrektor zarządzający działu Defence Delivery w BAE Systems Australia, powiedział: Opracowaliśmy pojazd ATLAS, aby zapewnić żołnierzom przewagę na nowoczesnym polu walki. W rezultacie powstała autonomiczna platforma, która wykona żmudne i niebezpieczne zadania. ATLAS umożliwi armii australijskiej walkę w środowisku przybrzeżnym. Pomoże żołnierzom wyprzedzić i przechytrzyć konwencjonalne i niekonwencjonalne zagrożenia. Dysponujemy ponad 30-letnimi doświadczeniami w projektowaniu technologii autonomicznych. Cieszymy się, że jest to pierwszy UGV tego typu, który został opracowany w Australii. Liczymy na skuteczną współpracę z partnerami branżowymi w celu dostarczenia tej nowej zdolności klientom.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu