21 czerwca Związek Australijski przyznał BAE Systems Maritime Australia kontrakt wykonawczy na budowę pierwszych trzech fregat typu Hunter w ramach programu SEA 5000 Phase 1, dla Królewskiej Marynarki Wojennej Australii.
Ponadto tego samego dnia zainicjowano fazę przemysłową paleniem stali. Pierwsze wycięte elementy utworzą wspornik linii wałów lewej burty. Operacja odbyła się w Osborne Naval Shipyard w Adelajdzie w Australii Południowej. W praktyce już w grudniu 2020 roku w tym samym zakładzie rozpoczęto produkcję sekcji referencyjnych tzw. fazy prototypownia, w trakcie której wyprodukowano pięć reprezentatywnych modułów (bloków) kadłubowych pierwszej z dziewięciu planowanych do pozyskania jednostek. Ponadto w jej trakcie opracowano i przetestowane systemy, procesy technologiczne, obiekty i kompetencje kadry stoczniowej w celu stworzenia podstaw operacyjnych do rozpoczęcia kolejnej fazy budowy przyszłej HMAS Hunter, czyli położenia stępki. Pierwotnie miało to nastąpić już w 2022 roku.
Umowa ramowa na dziewięć fregat typu Hunter pomiędzy BAE Systems a Departamentem Obrony Związku Australijskiego została zawarta w końcu 2018 roku. Huntery są odmianą projektu 26 Global Combat Ship. Jako pierwsze powstają jednostki dla brytyjskiej Royal Navy, znane jako typ 26 City. Lokalne adaptacje australijskie, odróżniające do protoplastów, objęły m.in. instalację masztu zintegrowanego z wielofunkcyjnym systemem radiolokacyjnym CEAFAR2 z antenami aktywnymi australijskiej firmy CEA Technologies. Zamówiono ponadto inny system kierowani walką - będzie nim 9LV szwedzkiego Saaba.
Brytyjski typ 26 Global Combat Ship pokonał w ostatniej fazie konkurencję w postaci projektów fregat: F-5000 hiszpańskiej Navatii, bazującego na podobnej platformie do wykorzystanej w programie AWD, i zmodyfikowaną jednostkę typu FREMM oferowaną przez włoską spółkę Fincantieri. Będą to okręty wielozadaniowe z akcentem położonym na zwiększone zdolności w zakresie poszukiwania i zwalczania okrętów podwodnych. Na antypodach jednostki te uzupełnią niszczyciele typu Hobart optymalizowane do strefowej obrony przeciwlotniczej.
7 lutego 2019 roku rząd w Ottawie poszedł w ślady Londynu i Canberry, zamawiając 15 okrętów dla Royal Canadian Navy. Program fregat typu 26 Global Combat Ship zakłada ścisłe partnerstwo między trzema flotami Commonwealthu – wszystkie one wybrały wariant projektu jednostki do zwalczania okrętów podwodnych, co przełoży się na zacieśnienie powiązań operacyjnych, szkoleniowych i wywiadowczych tych państw.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu