Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Mercedes-Benz Special Trucks prezentuje nowego Zetrosa

Nowy Zetros 8×8 powstały z myślą o kanadyjskim programie Logistics Vehicle Modernization (LVM). Fot. Mercedes-Benz

Firma Mercedes-Benz Special Trucks uzupełnia rodzinę Zetros o nowy model czteroosiowy z napędem na wszystkie osie. Zatem Zetrosy będą dostępne jako auta dwu-, trzy- lub czteroosiowe, a ‒ na życzenie ‒  także z opancerzoną kabiną z tego samego źródła. Dzięki nowemu Zetrosowi 8×8 i fabrycznie opancerzonej kabinie, Mercedes-Benz Special Trucks znacząco poszerzy swoje portfolio w obszarze wojskowej logistyki.

Opracowanie tej wersji jest efektem dużego zamówienia kanadyjskiego resortu obrony, w ramach którego w ciągu najbliższych kilku lat dostarczonych zostanie ponad 1500 pojazdów rodziny Zetros. Pod koniec maja 2024 r. minister obrony Kandy Bill Blair poinformował o zawarciu umowy w ramach programu Logistics Vehicle Modernization (LVM) z konsorcjum Power Team, złożonym ze spółek General Dynamics Land Systems-Canada (GDLS-Canada), Marshall Canada, Mercedes-Benz, Soframe i Manac. Jej wartość to 2,58 mld CAD (7,46 mld PLN). W jego ramach zamówiono lekkie pojazdy logistyczne Light Support Vehicle Wheeled (LSVW) i ciężkie Heavy Logistics Vehicle Wheeled (HSVW). Na podstawie dwóch umów wykonawczych złożono zamówienia na ponad 1500 ciężarówek klas tonażowych lekkiej i ciężkiej oraz na powiązany sprzęt, taki jak: zestawy ochrony balistycznej (opancerzone kabiny), moduły specjalistyczne, kontenery logistyczne i przyczepy.

Nowa flota kanadyjskich pojazdów logistycznych umożliwi transport ładunków o większej masie, ludzi, sprzętu i zaopatrzenia, jednocześnie zapewniając większą mobilność oraz ochronę żołnierzy. Pojazdy będą wykorzystywane do wspierania działań w kraju i za granicą, w tym pomocy w ramach wsparcia działań bojowych i misji pokojowych oraz zwalczania następstw klęsk żywiołowych i katastrof.

Pierwsza umowa wykonawcza ma wartość 1,5 mld CAD (4,33 mld PLN) i obejmie zakup ponad 1000 samochodów lekkich i ok. 500 ciężkich. Drugi kontrakt przewiduje wsparcie serwisowe przez okres 25 lat, o łącznej potencjalnej wartości 1,08 mld CAD (3,12 mld PLN). Dostawcą samochodów będzie Mercedes-Benz, który zaoferował model Zetros.
Moduły specjalistyczne, które będą integrowane z podwoziami, zostaną wyprodukowane przez spółkę Marshall i zostaną zaprojektowane tak, aby można je było wymieniać między autami lekkimi i ciężkimi. Modułowość pozwoli na szybkie dopasowanie taboru do zróżnicowanych potrzeb, niezależnie od tego, czy będą to misje zaopatrzenia rejonu walk czy wsparcia medycznego.

Zgodnie z kontraktem, dostawy nowych pojazdów rozpoczną się jesienią 2027 r., a auta te stopniową zastąpią obecnie eksploatowane lekkie pojazdy Iveco 40.10, a także ciężkie auta logistyczne Mercedes-Benz Actros i Steyr 1491 Percheron oraz niewielką liczbę ciężkich pojazdów wsparcia inżynieryjnego Western Star 4900, eksploatowanych od przełomu lat 80. i 90.

Oprócz nowych podwozi i ciągników, w ramach programu LVM zakupione zostaną nowe przyczepy, zestawy ochrony balistycznej, systemy i sprzęt do przewozu materiałów oraz odłączane i wymienne kontenery oraz moduły, które będzie można wykorzystać jako różne zabudowy (np. pożarnicze, medyczne, stanowiska dowodzenia czy warsztaty polowe). W ciągu ośmiu lat projekt LVM może wygerować lub utrzymać 1550 miejsc pracy i wnieść 200 mln CAD (577,97 mln PLN) do PKB Kanady.

Nowy Zetros 8×8 oferuje ładowność do 25 ton przy wysokich możliwościach terenowych. Zarazem zwiększa się dostępna przestrzeń nadwozia dzięki dłuższej ramie auta. Do napędu służą 6-cylindrowe, rzędowe silniki wysokoprężne OM 460 o pojemności skokowej 12,8 litra i mocy od 265 do 375 kW/360 do 510 KM oraz maksymalnym momencie obrotowym do 2300 Nm. W terenie kierowcy docenią duże kąty natarcia i rampowy, a włączane wzdłużne i poprzeczne blokady mechanizmów różnicowych zwiększają przyczepność i zwrotność w zależności od sytuacji na drodze.
Samochód będzie dostępny w dwóch wydaniach docelowych. Pierwsza ma dwie osie z przodu i dwie z tyłu, przy czym obie przednie są kierowane. W drugim występują jedna sterowana oś przednia i trzy osie tylne. Ostatnia z trzech tylnych osi jest kierowana w celu zmniejszenia promienia skrętu. Obydwa warianty będą dostępne zarówno jako ciągniki siodłowe, jak i podwozia do zabudów.

Opancerzona kabina jest na razie dostępna do Zetrosa 6×6, a od 2025 r. będzie można ją sukcesywnie zamawiać do całej gamy produktów serii High Terrain Zetros. Fot. Mercedes-Benz

W perspektywie wszystkie pojazdy Zetros będą dostępne z opancerzoną kabiną własnej konstrukcji i produkcji. Okazją do jej wdrożenia jest rozpoczęcie produkcji nowego Zetrosa 8×8. Opancerzona kabina jest na razie dostępna do Zetrosa 6×6, a od 2025 r. będzie można ją sukcesywnie zamawiać do całej gamy produktów serii High Terrain Zetros. W ten sposób Mercedes-Benz Special Trucks poszerza swoje portfolio produktów i będzie w przyszłości mógł oferować rozwiązania samochodowe, w tym chronione kabiny, z jednego źródła, nawet w przypadku dużych zamówień.

Przy tym podmiot będzie kontynuować współpracę z zewnętrznymi producentami opancerzonych kabin i zabudów do pojazdów oraz podwozi wojskowych w celu realizacji specyficznych życzeń klientów i wymagań krajowych.

Warto dodać, że obecnie prezentowane auto nie jest bynajmniej pierwszym wykonaniem Zetrosa 8×8. W 2018 r. analogiczny pojazd przedstawiła niewielka niemiecka firma Paul Nutzfahrzeuge, będąca tzw. autoryzowanym podmiotem modyfikującym fabryczne ciężarówki Mercedesa. Zaproponowany przez nią model miał układ osi 1+3 (tzn. tridem z tyłu) oraz koła osi ostatniej z funkcją skrętu przeciwbieżnego.

Premierę Zetros 8x8 będzie miał na salonie Eurosatory 2024, który odbędzie się w dniach 17-21 czerwca br. w Paryżu. Mercedes-Benz Special Trucks zaprezentuje tam pojazd z opancerzoną kabiną. Od niedawna pojazdy całej gamy Zetros mogą być dostarczane bezpośrednio z fabryki w Wörth am Rhein w Nadrenii-Palatynacie.

Poza tym na salonie Eurosatory koncern pokaże inne pojazdy do zastosowań wojskowych: Unimoga U5000 z platformą i plandeką w odmianie do przewożenia żołnierzy, Arocsa 6×6 z podwójną wciągarką i opancerzoną kabiną, Zetrosa 4×4 i podwozie FGA jako bazę taktycznych pojazdów opancerzonych.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc