20 lutego na jednym z lotnisk w pobliżu Ankary doszło do oblotu prototypu wielozadaniowego samolotu bojowego TAI KAAN. Tym samym Turcja dołączyła do nielicznego klubu państw, które zaprojektowały i oblatały wielozadaniową maszynę bojową 5. generacji.
Pierwszy lot trwał około dwunastu minut. W tym czasie maszyna osiągnęła wysokość około 2400 metrów i prędkość około 426 km/h. Oblot poprzedziły próby naziemne, w tym kołowania. Dodatkowo koncern TAI wraz z partnerami zrealizował pierwszą fazę badań zmęczeniowych naziemnego egzemplarza przeznaczonego do powyższego celu.
Celem programu, znanego wcześniej jako TF-X, jest samodzielne opracowanie i wdrożenie do produkcji wielozadaniowego samolotu bojowego 5. generacji, który pozwoli na wymianę generacyjną lotnictwa tureckiego w latach 30. XXI wieku. Początkowo ma zastąpić starsze odmiany Lockheed Martin F-16C/D Fighting Falcon oraz pozostające w linii F-4 Phantom II. Dodatkowo ma być także oferowany na eksport.
TAI KAAN charakteryzuje się standardowym, dla konstrukcji 5. generacji, układem obejmujący m.in. wewnątrzkadłubowe komory uzbrojenia, obniżenie skutecznej powierzchni odbicia radiolokacyjnego oraz zaawansowanymi układami wymiany informacji. Obok wersji jednomiejscowej Turcy rozważają także budowę odmiany dwumiejscowej – wówczas drugi członek załogi ma być koordynatorem współpracy z rosnącą liczbą bezzałogowych aparatów latających. Obecnie program wykorzystuje nieliczną liczbę komponentów zagranicznych, wśród nich m.in. jednostki napędowe General Electric F110-GE-129.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu