6 listopada Siły Obronne Izraela opublikowały pierwsze zdjęcia kołowych transporterów opancerzonych Ejtan wykorzystywanych podczas walk w Strefie Gazy.
Pojazdy trafiły do Strefy Gazy wraz z 84. Brygadą Piechoty Nahal, wchodzącą w skład 162. Dywizji. Nie wiadomo, ile pojazdów tego typu ma obecnie brygada, lecz na pewno niezbyt wiele, bowiem produkcję pierwszego seryjnego Ejtana zakończono dopiero w czerwcu 2022 r., zaś pierwszą partię ośmiu wozów Siły Obronne Izraela otrzymały w maju tego roku. Brygada Nahal jest dziś prawdopodobnie jedynym użytkownikiem Ejtanów. Docelowo wozy tego typu mają zastąpić większość obecnie używanych gąsienicowych transporterów opancerzonych M113, choć proces ten będzie zapewne długotrwały. Chrzest bojowy najnowszego transportera opancerzonego Sił Obronnych Izraela pozwoli na dokładniejszą weryfikację przyjętych założeń i sprawdzenie, czy zastosowane rozwiązania rzeczywiście odpowiadają standardom współczesnego pola walki.
Głównym producentem Ejtana jest firma Israel Military Industries. Ma on układ 8×8, ok. 8 m długości, ok. 2,8÷3 m szerokości i ok. 2,5 m wysokości. Jego dopuszczalna masa całkowita wynosi być może nawet ok. 40 ton, zaś w bazowej konfiguracji rzędu30 ton ‒ jest więc stosunkowo dobrze opancerzony. Pojazd napędzany jest przez silnik wysokoprężny o mocy 560 kW/750 KM, który współpracuje z automatyczną skrzynią biegów i jest w stanie rozpędzić go do ok. 90 km/h na utwardzonej drodze. Oprócz trzyosobowej załogi Ejtan zabiera dziewięciu żołnierzy desantu (wg innych źródeł nawet 10). Jego uzbrojenie stanowi zdalnie sterowane stanowisko uzbrojenia z bronią maszynową do samoobrony. W fazie prób jest też wersja kołowego bojowego wozu piechoty z bezzałogową wieżą Mate 30, tożsamą z zastosowaną na prezentowanym podczas salonu Eurosatory 2022 pojeździe bezzałogowym Elbit ROBUST.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu