Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Zmodernizowana fregata typu La Fayette musiała przerwać misję przez pożar

Fregata rakietowa Courbet zacumowana w Tulonie. Fot. Andrzej Nitka

22 września francuskie media poinformowały, że fregata Courbet (F 712) typu La Fayette musiała przerwać swój rejs operacyjny i powrócić do macierzystej bazy w Tulonie z powodu na pożar, który wybuch na jej pokładzie a dokładnie w siłowni okrętowej.

Pożar wybuch w godzinach porannych 15 września, kiedy Courbet znajdował się u wybrzeży Sardynii. Jednostka ta kilka dni wcześniej opuściła Tulon, aby realizować misję w środkowej i wschodniej części Morza Śródziemnego, podczas której miała dołączyć do jednego ze stałych zespołów morskich NATO - SNMG2 (Standing NATO Maritime Group Two).

Rzecznik prasowy Marine nationale kmdr Sébastien Perruchio poinformował, że „pożar, który wybuchł w maszynowni został szybko opanowany przez załogę, co pozwoliło ograniczyć szkody. Nikt nie został poszkodowany, a okręt mógł o własnych siłach wrócić do Tulonu”. Dodało on, że przyczyny pożaru nie są jeszcze znane, zaś spowodował on jedynie „ograniczone” szkody. Nie zmienia to faktu, że fregata musiała przerwać rejs operacyjny i z małą prędkością wróciła do bazy w celu przeprowadzenia analiz i napraw. Do macierzystej bazy dotarła 17 września br. w asyście jednostki ratowniczej Abeille Méditerranée.

Courbet jest pierwszą z trzech fregat typu La Fayette, które przeszły remont generalny połączony z modernizacją, których celem było wydłużenie ich służby do 2031-2034 r. W ramach tej modernizacji przestarzały system obrony przeciwlotniczej Naval Crotale został zastąpiony przez dwie wyrzutnie MBDA Sadral, które zostały pozyskane z wycofanych niszczycieli rakietowych typu Georges Leygues. Przed instalacją na pokładzie nowych nosicieli wyrzutnie te zostały dostosowano do wykorzystania pocisków przeciwlotniczych bliskiego zasięgu Mistral 3. Uzbrojenia rakietowego dotyczyło również przystosowanie tych jednostek do przenoszenia najnowszego wariantu pocisków przeciokrętowych z rodziny Exocet tj. MM40 Block 3c.

Dzięki tej modernizacji okręty typu La Fayette po raz pierwszy w historii uzyskały również zdolność do wykrywania zanurzonych okrętów podwodnych. W ramach prac remontowych pod kadłubem zabudowano opływnik, wewnątrz którego zainstalowano sonar Thales Kingklip Mk2 (BlueHunter). Ta sama stacja hydrolokacyjna trafi na pokład nowo budowanych fregat FDI (Frégate de Défense et d'Intervention). Same jednostki nie otrzymały, póki co efektorów umożliwiających porażenie wykrytych okrętów podwodnych, a jedyne możliwości ZOP zapewnia im stacjonujący na pokładzie śmigłowiec.

Najważniejszym elementem modernizacji było jednak zainstalowanie nowego systemu dowodzenia walką CMS (Combat Management System). Przestarzały TAVITAC zastąpił nowoczesny system SENIT FLF opracowany przez Naval Group. Stanowi on dostosowaną do instalacji na fregatach typu La Fayette systemu SENIT 8 znanego m.in. z francuskich fregat typu FREMM czy lotniskowca Charles de Gaulle. Modernizacja Courbeta rozpoczęła się w październiku 2020 r., w morze wyszedł on ponownie w czerwcu 2021 r., zaś do służby powrócił we wrześniu tego samego roku.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc