Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Uzbrojony śmigłowiec Black Hawk: elastyczność i siła ognia

Black Hawk jest nowoczesnym i bardzo dobrze sprawdzonym w działaniach wojennych śmigłowcem. Jego żywotność bojowa jest wprost legendarna. Fot. PZL Mielec

21 lipca Agencja Uzbrojenia poinformowała o zapoczątkowaniu procedury zakupowej kolejnych wielozadaniowych śmigłowców transportowych S-70i Black Hawk, które są wytwarzane w należących do Lockheed Martin Polskich Zakładach Lotniczych Sp. z o.o. w Mielcu. Obecnie w strukturach Sił Zbrojnych RP znajdują się cztery śmigłowce S-70i Black Hawk, zakontraktowane w 2019 r. i wprowadzone do eksploatacji przez Jednostkę Wojskową GROM. Kolejne cztery śmigłowce S-70i Black Hawk, dla tego samego użytkownika, zamówiono w 2021 r.

Jak wskazuje komunikat Agencji Uzbrojenia, 21 lipca przesłano zaproszenie do negocjacji, a same wiropłaty miałyby trafić do wojsk aeromobilnych. S-70i Black Hawk miałyby współpracować z planowanymi do zakupu śmigłowcami uderzeniowymi Boeing AH-64E Apache. Jak wkrótce potem sprecyzował w rozmowie z PAP minister Obrony Narodowej, Mariusz Błaszczak: chodzi o zakup dwóch eskadr wielozadaniowych śmigłowców transportowych Black Hawk. W sumie chodzi o 32 wiropłaty tego typu.

21 sierpnia Departament Stanu USA zatwierdził sprzedaż Polsce 96 śmigłowców uderzeniowych AH-64E Apache, a do czasu zakończenia procedur i dostarczenia nam zakupionych śmigłowców Armia Stanów Zjednoczonych udostępni nam Apache z zasobów własnych. Mają one stanowić wyposażenie 1. Brygady Lotnictwa Wojsk Lądowych (gdzie zastąpią postsowieckie śmigłowce uderzeniowe Mi-24) oraz brygady śmigłowców, jaka ma zostać sformowana w strukturze 18. Dywizji Zmechanizowanej. Jak podkreślił minister Błaszczak: 96 śmigłowców uderzeniowych AH-64E Apache, razem z wielozadaniowymi śmigłowcami transportowymi S-70i Black Hawk oraz czołgami podstawowymi M1A2 Abrams ma stanowić barierę nie do przebicia, która zamknie Bramę Brzeską oraz realnie i efektywnie odstraszy agresora od wtargnięcia na terytorium Polski.

Wszystkie wymienione systemy uzbrojenia zostały zaprojektowane w jednym czasie i „obok siebie”, by ramię w ramie walczyć w Europie z pancerno-zmechanizowanym zagrożeniem stwarzanym przez ZSRR, a obecnie przez Federację Rosyjską. Armia Stanów Zjednoczonych nigdy nie wysyła w bój czołgów Abrams, bez wsparcia śmigłowców Apache i Black Hawk. Możliwości bojowe tego trio zostały w ostatnich latach dodatkowo wzmocnione, dzięki wprowadzeniu najnowszych rozwiązań sieciocentrycznych i uzyskaniu synergii tych systemów, w stopniu wcześniej niespotykanym.

Bazując na dopracowanym w długoletnim procesie zbierania doświadczeń operacyjno-taktycznych i eksploatacyjnych oraz weryfikacji w realnych konfliktach zbrojnych amerykańskim rozwiązaniu Polska postanowiła wyposażyć w czołgi podstawowe M1A2 Abrams i śmigłowce uderzeniowe AH-64E Apache, będącą w trakcie formowania i rozwijania na ścianie wschodniej 18. Dywizję Zmechanizowaną, z dowództwem w Siedlcach. Krokiem spinającym to wszystko, w celu uzyskania maksymalnego potencjału bojowego nowego związku taktycznego, jest od dawna oczekiwana decyzja o zakupie wielozadaniowych śmigłowców transportowych S-70i Black Hawk.

Szczególnie pożądana przez nas powinna być konfiguracja uzbrojona S-70i Black Hawk, bowiem wybierając wielozadaniowy uzbrojony śmigłowiec Black Hawk, uzyskamy wysoce skuteczne wsparcie podczas realizacji szerokiego spektrum zadań i operacyjną gotowość jakiej śmigłowiec wyłącznie uderzeniowy nigdy nie osiągnie. Zaprojektowany z myślą o wszechstronności na polu walki, uzbrojony Black Hawk pozwala na zastosowanie wielu dostępnych i skutecznych systemów uzbrojenia. Począwszy od broni lufowej (karabiny maszynowe i wielkokalibrowe karabiny maszynowe), poprzez niekierowane i kierowane rakiety, aż po kierowane pociski rakietowe. Na szczególne podkreślenie zasługuje imponujące uzbrojenie do zwalczania czołgów i innych opancerzonych wozów bojowych, w postaci 16 pocisków AGM-114 Hellfire. Poza tym Black Hawk może być uzbrojony w wielolufowe, wielkokalibrowe karabiny maszynowe GAU-19 kal. 12,7 mm, wielkokalibrowe karabiny maszynowe M3M kal. 12,7 mm, wielolufowe karabiny maszynowe M-134 kal. 7,62 mm oraz kierowane laserowo i niekierowane rakiety Hydra kal. 70 mm, przenoszone w 7- lub 19-prowadnicowych zasobnikach.

Wachlarz uzbrojenia Black Hawka nie ustępuje klasycznym śmigłowcom uderzeniowym z AH-64 Apache na czele. Fot. PZL Mielec

Uzbrojony śmigłowiec Black Hawk otrzymał także wysoce funkcjonalny, łatwy w obsłudze i utrzymaniu system zarządzania uzbrojeniem z optoelektroniczną stacją obserwacyjno-celowniczą (z dzienno-nocnym telewizyjnym i termowizyjnym kanałem obserwacji oraz laserową stacją pomiaru odległości i podświetlania celu). System zarządzania uzbrojeniem jest bezpośrednio zintegrowany ze wskaźnikami wielofunkcyjnymi i systemem sterowania lotem, zapewniając możliwość kontroli systemu uzbrojenia przez obu pilotów. Świadomość sytuacyjna obu pilotów została wzmocniona dzięki optoelektronicznej stacji o bardzo wysokich parametrach, zaawansowanemu wyświetlaczowi przeziernemu oraz systemowi śledzenia, który umożliwia pilotowi błyskawiczne wykonanie pierwszego strzału do celu. Polepszenie koordynacji działania i łączności między członkami załogi uzyskano dzięki zastosowaniu nahełmowych wyświetlaczy przeziernych i umożliwieniu komunikacji między pilotami za pomocą ruchu głową.

Śmigłowce Black Hawk oferują niespotykane osiągi w szerokim zakresie konfiguracji, co daje im możliwość szybkiej adaptacji do potrzeb różnego rodzaju misji. Śmigłowce Black Hawk mogą realizować szerokie spektrum zadań, w tym takie, jak:

- misje transportu taktycznego i desantowo-szturmowe: w konfiguracji takiej masa ładunku wynosi 4695 kg (maksymalna masa startowa – 9979 kg), maksymalna masa ładunku podwieszonego – 4082 kg (maksymalna masa startowa – 10 659 kg), liczba miejsc w kabinie ładunkowej – 12 (w tym desant – 10 żołnierzy z wyposażeniem osobistym i 2 strzelców pokładowych z karabinami maszynowymi w oknach bocznych), Black Hawk w takiej konfiguracji może posiadać dwa zewnętrzne punkty podwieszeń i przenosić ograniczone uzbrojenie lub dodatkowe zbiorniki paliwa;

- misje uderzeniowe, wsparcia ogniowego i eskortowe: w konfiguracji takiej Black Hawk może wykorzystać pełny zestaw uzbrojenia przenoszonego na czterech zewnętrznych punktach podwieszeń, z możliwością przenoszenia zapasu amunicji lub dodatkowego zbiornika paliwa wewnątrz kabiny ładunkowej;

- misje z zakresu zwalczania czołgów i innych opancerzonych wozów bojowych: w konfiguracji takiej istnieje możliwość przenoszenia przez śmigłowiec 16 (4 x 4) przeciwpancernych pocisków kierowanych;

- misje z zakresu poszukiwania i ratownictwa (SAR) oraz poszukiwania i ratownictwa bojowego (CSAR): w konfiguracji takiej Black Hawk ma możliwość wykorzystania zaawansowanej stacji optoelektronicznej jak też zwiększenia zasięgu lotu (czasu operowania w rejonie) dzięki zewnętrznym dodatkowym zbiornikom paliwa;

- misje z zakresu ewakuacji medycznej (MEDEVAC) oraz ewakuacji medycznej z pola walki (CASEVAC): może to być tylko transport rannych, ale na pokładzie może się też znajdować specjalistyczne wyposażenie medyczne (dla podtrzymania życia).

Black Hawk jest nowoczesnym i sprawdzonym w działaniach wojennych śmigłowcem. Jego żywotność bojowa jest wprost legendarna, a przeżywalność załogi i ludzi na pokładzie w sytuacjach awaryjnych bardzo wysoka. Jest jednym z filarów śmiercionośnego trio US Army, tworzonego razem ze śmigłowcem uderzeniowym Apache i czołgiem Abrams. Ze względu na uniwersalność i powszechność zastosowania, Black Hawk jest prawdziwym „koniem roboczym” współczesnego pola bitwy. Dlatego dobrze się stało, że po wyborze śmigłowców uderzeniowych Apache Polska zdecydowała się na wielozadaniowe śmigłowce transportowe Black Hawk.

Jednocześnie musimy dążyć do zakupu śmigłowca z uzbrojeniem maksymalnie rozbudowanym, z zaawansowanymi czujnikami i awioniką umożliwiającą w pełnym zakresie działania sieciocentryczne. Jest to działanie niezbędne, ponieważ obecne złożone i szybko zmieniające się warunki eksploatacji wymagają statku powietrznego, który jest wielozadaniowy, ekonomiczny i dysponuje sprawdzonym zapleczem logistycznym (należy w tym miejscu dodać, że jest ono w znacznym stopniu wspólne dla śmigłowców Apache i Black Hawk). Śmigłowce wyłącznie uderzeniowe to zaawansowane platformy zaprojektowane do realizacji jednego konkretnego zadania bardzo wysokim kosztem.

Dzięki Black Hawk w ataku żołnierz ma do dyspozycji najnowocześniejszy system kontroli realizacji misji połączony z najlepszym dostępnym uzbrojeniem. Z kolei w obronie, żołnierz dysponuje sprzętem istotnie poprawiającym świadomość sytuacyjną na polu walki, zamontowanym na konkurencyjnej platformie, odpornej na uszkodzenia i ostrzelanie. Uzbrojony, czy nie Black Hawk zawsze się sprawdza. Black Hawk, to pewne, wszechstronne i skuteczne rozwiązanie, dostępne na wyciągnięcie ręki.

Autor: Stanisław Kutnik

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc