7 sierpnia koncern Leonardo przebazował pierwszy egzemplarz wielozadaniowego śmigłowca morskiego AW101 zamówionego przez Polskę z zakładów w Yeovil w Wielkiej Brytanii do Świdnika.
Przebazowanie, z międzylądowaniami technicznymi, oznacza kolejny etap przygotowań do dostarczenia maszyn do użytkownika – Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. Na mocy kontraktu, podpisanego pomiędzy należącymi do koncernu Leonardo zakładami WSK PZL Świdnik S.A. oraz ówczesnym Inspektoratem Uzbrojenia 26 kwietnia 2019 roku, do lotnictwa morskiego trafią cztery śmigłowce tego typu. Zamawiający zamówił konfigurację ZOP z modułem CSAR, szczegóły nadal pozostają niejawne. Oblot techniczny pierwszego z nich został zrealizowany w lipcu 2021 roku – program certyfikacji ma objąć łącznie 700 godzin lotów testowych. Nie można wykluczyć, że Ministerstwo Obrony Narodowej będzie kontynuowało zakupy AW101, przynajmniej dla 44. Bazy Lotnictwa Morskiego w Darłowie. Dodatkowo, w maju bieżącego roku, inspektor Sił Powietrznych ogłosił chęć zamówienia 22 egzemplarzy w konfiguracji wielozadaniowej-transportowej. Być może mowa o następcach dla starzejących się Mil Mi-8/17.
Przebazowanie do Świdnika oznacza, że najprawdopodobniej w najbliższych tygodniach śmigłowiec przejdzie kolejną fazę prób bądź odbiorów, co otworzy drogę do formalnego dostarczenia użytkownikowi. W strukturach 44. Bazy Lotnictwa Morskiego AW101 mają zapoczątkować proces wymiany generacyjnej – obecnie baza w Darłowie jest bowiem domem dla starych Mil Mi-14PŁ oraz Mi-14PŁ/R.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
nie on pierwszy..
już 6 lat temu był ..
wybory..i pokazówka..