Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Amerykański pojazdowiec MV Cape Ducato po raz pierwszy w polskim porcie

MV Cape Ducato (T-AKR 5051) wchodzi do gdyńskiego portu.  Fot. Marcin Chała

7 sierpnia przy nabrzeżu Helskim I w Porcie Gdynia zacumował amerykański statek transportowy, pojazdowiec, MV Cape Ducato (T-AKR 5051) typu Cape Ducato (lub Cape D).

MV Cape Ducato jest prototypową jednostką serii pięciu statków dedykowanych transportowi pojazdów typu ro-ro (Roll-on/roll-off, G1-Dsl/S). Zbudowano je w szwedzkiej stoczni Eriksbergs Mekaniska Verkstads AB w Goteborgu (zamknięta w 1979 roku) oraz francuskiej Ateliers et Chantiers de France z Dunkierki (zamknięta w 1987 roku) na zamówienie komercyjnych firm transportowych. W październiku oraz listopadzie 1985 roku zostały one odkupione przez  amerykańską administrację morską  MARAD (United States Maritime Administration). Szwedzka stocznia zbudowała trzy jednostki: MV Barranduna (1972) obecny Cape Ducato, MV Lalandia (1972-1973) obecnie MV Cape Douglas (T-AKR 5052) oraz MV Tombarra (1972) obecnie Cape Decision (T-AKR 5054). Francuski zakład dostarczył z kolei dwie jednostki: MV Tarago (1971-72) - obecnie MV Cape Domingo (T-AKR 5053) oraz MV Tricolor (1972) - obecnie MV Cape Diamond (T-AKR 5055).

Wszystkie należą do tzw. floty rezerwowej Ready Reserve Force (RRF) i utrzymywane są w ograniczonej gotowości bojowej ROS-5 (Reduced Operational Status), co oznacza że pełną gotowość do żeglugi i załadunku uzyskać mają w przeciągu nie więcej niż pięciu dni. Głównym zadaniem tych jednostek jest transport (przebazowanie) techniki wojskowej w celu wsparcia działań wojsk USA oraz jej sojuszników, a także uczestnictwa w misjach humanitarnych. Na co dzień obsługiwane i zarządzane są przez cywilny personel zakontraktowany przez  MARAD (w liczbie dziewięciu osób), a ich miejscem stałej dyslokacji jest baza Joint Base Charleston w północnym Charleston w stanie Karolina Południowa. Aktywowane są na życzenie Sił Zbrojnych po czym automatycznie podporządkowywane są amerykańskiemu dowództwu logistycznemu MSC (Military Sealift Command) i na pokład detaszowany jest dodatkowy personel (w tym wojskowy) liczący 18 osób. Tym samym łączna załoga jednostki liczy 27 osób.

Cape Ducato (T-AKR 5051) od rufy, widoczna jedyna rampa, którą jednostka dysponuje. Fot. Marcin Chała

MV Cape Ducato zbudowany został jako MV Barranduna (na zamówienie szwedzkiego towarzystwa Rederiaktiebolaget Transatlantic) w szwedzkiej stoczni. Wodowanie odbyło się 15 marca 1972 roku, a przejęcie przez MARAD miało miejsce 18 listopada 1985 roku. Legitymuje się on wypornością pełną 34617 ton przy wymiarach kadłuba 207,26 (193,24 na LW) x 29,57 x 9,45 m. Jego napęd stanowi pojedynczy, średnio obrotowy silnik wysokoprężny Pielstick Lindholmen Motor A/B o mocy 7926 kW co umożliwia uzyskanie prędkości maksymalnej 16,2 w. Pojazdy można ustawić na czterech wewnętrznych pokładach (oraz jednym zewnętrznym) o łącznej powierzchni roboczej 11661 m2. Do załadunku oraz wyładunku służy rufowa rampa o dopuszczalnym obciążeniu roboczym 65 ton. Co warto podkreślić, MV Cape Ducato jest pierwszą jednostką typu Cape D, która kiedykolwiek odwiedziła polskie porty.  Jednostka pozostanie w Gdyni do końca tygodnia przyjmując na pokład technikę wojskową składowaną na terenie placów manewrowo – składowych w Centrum Logistycznym Portu Gdynia.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc