29 czerwca w znajdującej się w miejscowości Papenburg w Dolnej Saksonii stoczni Meyer Werft rozpoczęto palenie blach dla prototypowego zbiornikowca nowej generacji znanego pod oznaczeniem MBV 707.
Uroczystość ta jest oficjalnym początkiem budowy serii dwóch zbiornikowców (a właściwie okrętów wsparcia logistycznego, oficjalnie klasyfikowanych jako Marinebetriebsstoffversorgern) nowej generacji. Mają one w stosunku 1:1 zastąpić obecnie eksploatowane tankowce typu 704 znane też jako typ Rhön (Rhön A 1443 oraz Spessart A 1442, w służbie od września 1977 roku). Jednostki te mają za sobą prawie 46 lat służby i nie spełniają już wymagań dotyczących ochrony środowiska przez co nie mogą wpłynąć do niektórych portów (m.in. w USA). Dodatkowo tak wysłużone jednostki generują coraz większe koszty eksploatacyjne sięgające 20 mln EUR na jednostkę. Stąd też zdecydowano się pozyskać nowe okręty tej klasy. Koncepcja ta została zatwierdzona został przez Inspektora Generalnego Bundeswehry (Generalinspekteur der Bundeswehr, GenInspBw) 17 lipca 2019 roku, podczas gdy Bundestag pozytywną decyzję wydał dopiero 23 czerwca 2021 roku. Postępowanie przetargowe zdecydowano się ograniczyć do krajowych koncernów stoczniowych, czyli dwóch grup: MV Werften oraz Fr. Lürssen Werft GmbH. Oryginalnie szacowano że koszt pozyskania dwóch nowych jednostek zamknie się w kwocie 540 mln EUR, szybko jednak okazało się że jest to nie realne i zwiększono go do 914,3 mln EUR. 7 lipca 2021 roku niemieckie Federalne Biuro ds. Wyposażenia, Technologii Informacyjnych i Wsparcia Federalnych Sił Zbrojnych (BAAINBw) podpisało stosowną umowę z wybranym wykonawcą którym został Fr. Lürssen Werft GmbH (obecnie tworzący grupę NVL B.V. & Co. KG). Jej wartość opiewała na kwotę 870 mln EUR. Podwykonawcą w opisywanym programie została grupa stoczniowa Meyer Neptun Group. Zgodnie z postanowieniami umowy nowe jednostki zostaną zbudowane, wyposażone oraz przejdą próby morskie w oparciu o stocznię Meyer Werft Neptun w Rostocku. NVL odpowiedzialny będzie z kolei za zarządzanie programem a także instalację specjalistycznego wojskowego wyposażenia a także wsparcie serwisowe jednostek po ich wcieleniu do służby.
Nowe jednostki logistyczne legitymować się mają wypornością pełną 20000 ton przy wymiarach kadłuba 173,0 x 24,0 x 8,2 m (dla porównania zbiornikowce typu 704 wypierają 14200 ton przy wymiarach 130,2 x 19,3 x 8,2 m). Nowe okręty charakteryzować się mają większą pojemnością zbiorników paliwa (12000 m3 vs 11500 m3), możliwością przenoszenia do 10 kontenerów TEU (vs 2 na typie 704) oraz wyższą prędkością marszową 18 w (vs 16 w) co umożliwi sprawniejszą współpracę z fregatami. Jednym z warunków zamawiającego było zachowanie takiego samego zanurzenia jak poprzednicy, dzięki czemu nie będzie konieczności pogłębiania basenu bazy morskiej w Wilhelmshaven. Układ napędowy spełniać będzie obowiązujące obecnie standard IMO Tier III (dot. redukcji emisji tlenków azotu NOx do atmosfery). Jednostki typu 707 mają być w stanie przekazywać paliwo (RAS) na trzy okręty jednocześnie, z których dwa poruszać się będą równolegle ze zbiornikowcem a trzeci za jego rufą. Załoga składać ma się z 43 osób przy czym możliwe będzie przyjęcie na pokład dodatkowego kontyngentu w liczbie 23 żołnierzy. Wodowanie prototypowej jednostki nastąpić ma już w 2025 roku.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu