22 marca korporacja Airbus poinformowała, że globalna flota samolotów transportowych A400M Atlas wylatała 150 tys. godzin. Powyższy wynik to zasługa działań ośmiu użytkowników oraz ponad stu wyprodukowanych maszyn.
Airbus rozpoczął dostawy seryjnych samolotów A400M Atlas w październiku 2014 roku. W maju 2021 roku świętowano dostawę setnego egzemplarza. Początkowo zakładano, że europejska konstrukcja będzie konkurentem dla amerykańskiego Lockheed Martin C-130J Super Hercules – niestety ze względu na opóźnienia w rozwoju poszczególnych funkcji dodatkowych, a także pierwszych doświadczeń operacyjnych okazało się, że A400M nie stanowi konkurenta, a uzupełnienie dla mniejszych i bardziej uniwersalnych C-130J. Z tego też względu Wielka Brytania i Francja jednocześnie eksploatują oba typy, a na interwencyjny zakup sześciu Super Herculesów zdecydował się także rząd Republiki Federalnej Niemiec.
Poza ósemką dotychczasowych użytkowników, w najbliższych latach liczba państw eksploatujących samoloty A400M zwiększy się o przynajmniej dwa. Dzięki kontraktom zawartym w 2021 roku, po dwa egzemplarze zamówiły Kazachstan oraz Indonezja. Nie można wykluczyć, że do powyższego grona dołączą kolejni chętni – wśród państw zainteresowanych można wymienić kraje z Bliskiego Wschodu.
Nie można wykluczyć, że technologie wdrożone w programie A400M Atlas zostaną wykorzystane w projekcie FMTV (Future Mid-Size Tactical Cargo), którego celem jest opracowanie następcy dla samolotów Lockheed Martin C-130 Hercules oraz mniejszych Airbus C-295/235.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu