25 lutego w stoczni Austal USA w Mobile w Alabamie ochrzczono USNS Cody, pierwszy z szybkich katamaranów transportowych drugiej serii typu Spearhead. Jednostki odmiany Flight II mają poszerzone zdolności niesienie pomocy medycznej.
USNS Cody (T-EPF-14) to 14. jednostka klasy EFP (Expeditionary Fast Transport, pol. szybki transportowiec ekspedycyjny) typu Spearhead, zbudowana w układzie katamarana, z przeznaczeniem dla US Navy. To równocześnie pierwszy okręt wersji Flight II i pierwszy upamiętniający miasto Cody w stanie Wyoming.
Jednak ważniejszym jest fakt, że w przeciwieństwie do poprzedników, EPF Flight II zapewnia zdolność medyczną Role 2E (rozszerzoną), która obejmuje między innymi: wtórną opiekę zdrowotną stworzoną wokół podstawowej chirurgii; oddział intensywnej opieki medycznej; łóżka oddziałowe; ograniczone wsparcie rentgenowskie, laboratoryjne i stomatologiczne. Konstrukcja katamaranu EPF zapewnia stateczność na morzu, co pozwala chirurgom na wykonywanie procedur medycznych w trakcie operacji w pokładowym bloku zabiegowym. Zwiększone możliwości wspierania działań lotniczych z udziałem przemiennopłatów transportowych Bell Boeing V-22 oraz wodowania i wybierania 11-metrowych sztywnokadłubowych łodzi pneumatycznych (RHIB) uzupełniają wyposażenie medyczne okrętu. Te ulepszenia serii Flight II, wraz z uzyskiwaną prędkością, manewrowością i dostępem do płytkich wód, są kluczowymi czynnikami umożliwiającymi wsparcie misji przyszłych rozproszonych operacji morskich i bazach ekspedycyjnych na całym świecie. EFP Flight II zachowuje przy tym zdolność Flight I do wspierania innych misji, w tym podstawowych zdolności logistycznych.
USNS Cody jest jednym z dwóch okrętów EPF Flight II budowanych przez Austal USA, a trzeci jest w trakcie kontraktowania. Nowy okręt pojawia się w momencie, gdy oddział medyczny US Navy rozpoczyna transformację, aby sprostać wyzwaniom związanym z ogromnymi dystansami w rejonie Indo-Pacyfiku.
W ciągu ostatnich dwóch dekad operacje amerykańskich sił zbrojnych były zakorzenione w konfliktach w Afganistanie i Iraku. Medycyna US Navy, która leczy marynarzy i marines, była w stanie stworzyć system, który pozwalał ludziom na ratunek w ciągu „złotej godziny” ze względu na bliskość obszarów medycznych i stref walki. W tym przypadku wskaźnik przeżywalności wynosił 98 procent. Ale wraz z przejściem do środowiska morskiego, odległości są ogromne, dlatego potrzebne są nieduże, szybkie i manewrowe okręty szpitalne do utworzenia wysuniętych placówek opieki i chirurgii.
Okręty EPF Flight II będą wspomagać przyszłe Ekspedycyjne Okręty Medyczne EMS (Expeditionary Medical Ship, bazujące konstrukcyjnie na EPF), które będą zdolne do kompleksowych, wielodyscyplinarnych działań szpitalnych.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu