21 lutego międzynarodowa Organizacja Jednocząca Współpracę w Dziedzinie Uzbrojenia OCCAR (Organisation conjointe de coopération en matière d'armement) poinformowała o zakończeniu 6 dni wcześniej kolejnej fazy włoskiego programu U212 NFS (near future submarine) dla Włoskich Sił Morskich (Marina Militare).
OCCAR nadzoruje program w imieniu Marina Militare, a zakończony etap nosił nazwę CDR (critical design review). W dużym uproszczeniu dotyczył on ostatecznego i gruntownego przeglądu projektu oraz poszczególnych jego elementów składowych co de facto stanowi potwierdzenie że taka jednostka może zostać zbudowana a jej działanie będzie bezpieczne dla załogi a także czy spełnione zostaną rygorystyczne wymagania co do założonych w projekcie zakresów pól fizycznych z obniżoną sygnaturą akustyczną na czele. W pracach tych wzięli udział specjaliści ze specjalnie utworzonego oddziału przy OCCAR (OCCAR-EA U212 NFS Programme Division), eksperci broni podwodnej z Marina Militare a także przedstawiciele małych i średnich koncernów nadzorowanych przez włoski koncern stoczniowy Fincantieri.
Jest to bez wątpienia jeden z kluczowych, milowych kroków ku pozyskaniu nowych okrętów podwodnych. Kolejna faza obejmie już pracę z „żywym” materiałem i budowę gotowych jednostek. Program U212NFS jest najbardziej ambitnym programem rozwoju sił podwodnych jaki kiedykolwiek został zainicjowany we Włoszech. Stosowną umowę pomiędzy budowniczym okrętów – koncernem Fincantieri S.p.A. a OCCAR zawarto 26 lutego 2021 roku. Zakłada ona budowę dwóch jednostek w wersji Batch I z opcją na kolejne dwie w drugiej transzy, jak również 10 letni okres serwisowania oraz dostawę nowego wyposażenia szkoleniowego. Według obecnie obowiązującego harmonogramu prototypowy okręt przekazany ma zostać odbiorcy w grudniu 2027 roku a kolejny w styczniu 2029 roku. Jeśli wykorzystana zostanie klauzula dotycząca budowy drugiej transzy to zbudowane w jej ramach okręty wejść mają do służby odpowiednio w maju 203o oraz czerwcu 2031 roku. Nowe włoskie okręty mają legitymować się wypornością pełną w położeniu podwodnym 1600 ton przy wymiarach 59 x 12 x 7 m. Załoga składać ma się z maksymalnie 29 osób.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu