24 lutego Wydział Techniki Lotniczej 3. Regionalnej Bazy Logistycznej w Kutnie poinformował o podpisaniu wieloletniej umowy serwisowej z Airbus Poland S.A. w sprawie realizacji usługi wsparcia serwisowego dla floty lekkich samolotów transportowych C-295M eksploatowanych w Polsce.
Powyższa umowa została podpisana 30 stycznia i ma wartość całkowitą 214,6 mln PLN bez VAT. W jej zawarciu zastosowano procedurę negocjacji z wybranym oferentem, co wynika z faktu, że Airbus Poland S.A. jest jedynym podmiotem uprawnionym do wykonywania prac obsługowo-naprawczych na wymienionym typie statku powietrznego. Prace mają być prowadzone w latach 2023-2026. Ze względu na fakt, że umowa realizowana jest poprzez jedną z jednostek Inspektoratu Wsparcia Sił Zbrojnych należy wykluczyć, że kontrakt obejmuje jednoczesną unifikację wyposażenia floty – ta umowa zostanie, w przypadku zatwierdzenia, realizowana przez Agencję Uzbrojenia.
Obecnie w Siłach Powietrznych eksploatowanych jest szesnaście samolotów transportowych C-295M, które stanowią podstawowy typ statku powietrznego 8. Bazy Lotnictwa Transportowego w Krakowie. Pierwsze z nich (osiem sztuk) zostało zamówionych w 2001 roku i dostarczonych w latach 2003-2005. W ciągu lat były systematycznie modyfikowane, jednak obecnie osiągnęły wiek uprawniający do realizacji głębokiej modernizacji.
Samoloty C-295M stanowią ważny element potencjału transportowego Wojska Polskiego. Obok nich w linii znajdują się także średnie Lockheed Martin C-130E Hercules (które mają zostać, najprawdopodobniej, zastąpione przez C-130H), a także M-28 Bryza. Dodatkowo Polska ma prawo do wykorzystania trzech ciężkich Boeing C-17 Globemaster III eksploatowanych przez międzynarodową jednostkę SAC.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
To juz czwarta wieloletnia umowa na serwis C-295. Przypomnijmy, ze poprzednia zawarta na lata 2019-22 kosztowala nas 89 mln pln brutto. Teraz 214 mln pln netto. To jest rownowartosc 264 mln pln brutto. Czyli blisko 3-krotny wzrost kosztu! (2,96 razy, tak dla dokladnosci)