Na rozpoczętym 20 lutego w Abu Zabi w Zjednoczonych Emiratach Arabskich salonie IDEX & NAVDEX 2023, należąca do holdingu Czechoslovak Group, czeska firma Tatra Trucks pokazała premierowo trzyosiowe podwozie klasy wysokiej ładowności i wysokiej mobilności taktycznej, oznaczone T815-7M3R31 6×6,1R.
Ze względu na rynki państw Zatoki Perskiej, pojazd skompletowano w eksportowej konfiguracji układu napędowego, bazowo przygotowanej do pracy w bardzo wysokich temperaturach. Dlatego zastosowano w nim 6-cylindowy, turbodoładowany, chłodzony cieczą wysokoprężny silnik rzędowy Cummins ISLe 375 Euro 3 o pojemności skokowej 8850 cm³, mocy maksymalnej 276 kW/370 KM przy 2100 obr./min i maksymalnym momencie obrotowym 1550 Nm przy 1200 obr./min. Ze względu na fakt montażu tego silnika musiano zainstalować chłodnicę, nie występującą w odmianach z silnikiem Tatry chłodzonym powietrzem. Z powodów konstrukcyjnych i eksploatacyjnych umieszczono ją za kabiną kierowcy, po prawej stronie. Taka lokalizacja powoduje, że staje się ona mniej narażona na ewentualne uszkodzenia mechaniczne i zanieczyszczenia.
Za przeniesienie napędu odpowiadają: w pełni automatyczna skrzynia przekładniowa Allison MD 3200 SP z 6 biegami do jazdy do przodu i biegiem wstecznym oraz 2-biegowa skrzynia rozdzielcza Tatra 2.30 TRK o przełożeniach 0.9/2.4. Napęd na przednie koła można odłączyć. Konstrukcja podwozia, jak w większości Tatr, wykorzystuje centralną rurę nośną i półosie wahliwe w niezależnym zawieszeniu. W zawieszeniu zarówno przednich kierowanych półosi, jak i tylnych półosi napędowego tandemu zastosowano poduszki powietrzne, amortyzatory teleskopowe oraz stabilizatory. Zastosowanie poduszek powietrznych powoduje, że wysokość zawieszenia można regulować we górę lub w dół w stosunku do położenia neutralnego, wynoszącego 380 mm. Ułatwia to z jednej strony pokonywanie bezdroży, z drugiej przejazd pod nisko zawieszonymi przeszkodami. Osie wyposażono w redukcje w piastach kół i blokady mechanizmów różnicowych, uzupełnione o blokady miedzyosiowe. Na wszystkich osiach, na felgach o rozmiarze 20-10.00V, założone są pojedyncze opony taktyczne 14,00 R20. W oponach opcjonalnie można zastosować wkładki przeciwprzestrzelinowe. Pokonywanie terenu wspomaga centralny system regulacji ciśnienia w oponach (CTIS).
Instalacja elektryczna ma napięcie znamionowe 24 V i zespół dwóch akumulatorów 12 V/180 Ah oraz alternator 80 A/28 V, z kolei układ kierowniczy współpracuje z kierownicą z lewej – lub w opcji – z prawej strony i ma zintegrowane wspomaganie. W układzie hamulcowym zastosowano samonastawne hamulce bębnowe i system przeciwblokujący ABS. Pojazd wyposażono w cztery oddzielne układy hamulcowe: serwisowy, awaryjny, postojowy i silnikowy.
Kabina jest typu militarnego, wagonowa (COE – kabina nad silnikiem), będąca jednym z wyznaczników serii T815-7. Ma ona zredukowaną wysokość, jest wysunięta do przodu, a wszystkie jej powierzchnie są płaskie, co ułatwia odkażanie czy zakładanie zewnętrznego pancerza modułowego. Wymiary kabiny umożliwiają transport samolotami C-130. Egzemplarz ekspozycyjny otrzymał kabinę w wykonaniu długim, nieopancerzonym.
W charakterze zabudowy auto zaprezentowane na salonie IDEX 2023 otrzymało tradycyjną stalową skrzynię ładunkową z odchylanymi burtami i możliwością założenia plandeki, a więc jest to klasyczny transporter logistyczny.
Zasadnicze parametry Tatry T815-7M3R31 6×6,1R przedstawiają się następująco: szerokość 2550 mm, rozstaw kół (przód/tył) 2072 mm, prześwit 380 mm, masa własna (z nadwoziem) 12 500 kg, ładowność maksymalna (podwozie) 16 500 kg, dopuszczalna masa całkowita 29 000 kg, prędkość maksymalna 105 km/h, zdolność pokonywania wzniesień (obliczona teoretycznie) 55%, średnica skrętu (od krawężnika do krawężnika) 20,0 ± 1 m, głębokość brodzenia 1500 mm. Pojazd może pokonywać przeszkody pionowe o wysokości do 500 mm i rowy/okopy o szerokości do 900 mm. Zakres temperatur roboczych otoczenia to od -10°C do 55°C. Zamocowany po prawej stronie stalowy zbiornik paliwa o pojemności 320 litrów zapewnia zasięgu na drodze ok. 600 km, w zależności oczywiście od warunków jazdy.
Kompletacja samochody objęła m.in.: tylny hak zaczepowy do przyczepy, wyjścia układu elektrycznego i hamulcowego do przyczepy, pojemniki na wyposażenie, narzędzia kierowcy do konserwacji i typowych napraw, narzędzia saperskie, podnośnik, klin pod koła, cztery 20-litrowe kanistry oraz – opcjonalną – wciągarkę o sile uciągu 100 kN z liną o długości 50 m.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu