17 lutego media kanadyjskie poinformowały, że rząd Kanady skłania się do wyboru amerykańskiej oferty w programie zakupu następcy dla turbośmigłowych samolotów patrolowych bazowania lądowego CP-140 Aurora (P-3 Orion).
Zdaniem mediów, które bazują na nieoficjalnych źródłach, rząd kanadyjski będzie chciał zawrzeć umowę z koncernem Boeing, który promuje samoloty P-8A Poseidon. Potencjalny kontrakt może opiewać na 14-18 egzemplarzy. Co ważne, Boeing deklaruje zaangażowanie kanadyjskich przedsiębiorstw w projekt jako podwykonawcy oraz podmioty, które później będą zajmować się wsparciem logistycznym. Poza Boeingiem zainteresowanie dostawą samolotów patrolowych bazowania lądowego wyraża Bombardier Aviation – propozycja obejmuje odrzutowy samolot dyspozycyjny Global 7500. Zdaniem kanadyjskich mediów jednym z atutów Boeinga jest ograniczenie kosztów zakupu, a także minimalne ryzyko opóźnień, co było zauważalne w kilku innych programach w przeszłości (m.in. CH-148 Cyclone). Jednocześnie rosnąca liczba użytkowników wśród państw NATO oraz sojuszników (Republika Korei, Australia, Nowa Zelandia) powoduje, że także koszty logistyki będą atrakcyjne.
Ewentualny sukces w Kanadzie pozwoli na utrzymanie linii montażowej programu P-8A Poseidon. Obecnie Boeing realizuje produkcję eksportową na rzecz Nowej Zelandii, Republiki Korei oraz Republiki Federalnej Niemiec. Producent prowadzi działania marketingowe zmierzające do sprzedaży kolejnych maszyn do nowych klientów, a także prowadzi rozmowy w sprawie rozszerzenia zamówień dotychczasowych klientów (m.in. Australii, Indii, Wielkiej Brytanii oraz Republiki Federalnej Niemiec).
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu