9 lutego Ministerstwo Obrony Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej poinformowało o wynikach audytu programu modernizacyjnego Challenger 3.
Wynik przeprowadzonych działań kontrolnych jest pozytywny ‒ prace idą zgodnie z ustalonym harmonogramem, a ponadto ich koszt, co nie jest rzeczą codzienną, mieści się w założonym budżecie. Audyt przeprowadził Zespół Challenger 3 z Centrum Operacyjnego Uzbrojenia Lądowego, we współpracy z partnerem przemysłowym (spółka joint venture Rheinmetall BAE Systems Land, RBSL). Co ciekawe, obserwację projektu w ramach planowanego audytu rozpoczęto już w marcu 2022 r. Oprócz samego krytycznego przeglądu zrealizowanych dotąd prac, przeprowadzono również testy nowego systemu opancerzenia, będącego rodzimym brytyjskim rozwiązaniem, opracowanym przez Defence Science and Technology Laboratory (DSTL) i wyprodukowanym przez RBSL. Także te próby wypadły pomyślnie, a pancerz spełnił oczekiwania przyszłego użytkownika.
Pozytywny wynik audytu oznacza, że RBSL może przystąpić do budowy prototypów zmodernizowanych czołgów Challenger 3. Produkcja tych wozów, a także seryjna modernizacja 148 czołgów Challenger 2 do standardu Challenger 3 będzie realizowana w zakładach RBSL w Telford, gdzie trwa już produkcja kołowych wozów opancerzonych Boxer MIV. British Army powinna otrzymać ostatnie zmodernizowane Challengery 3 w 2027 r. Co istotne, w brytyjskim resorcie obrony trwają prace nad przyspieszeniem dostaw.
Challenger 3 ma różnić się od Challengera 2 przede wszystkim nową wieżą (można ją zastosować do modernizacji innych czołgów, w tym Leoparda 2) z nowym systemem opancerzenia, gładkolufową 120 mm armatą Rheinmetall L/55A1, nowym systemem kierowania ogniem i dodanym aktywnym systemem ochrony pojazdu Rafael ADS Trophy HV. Ponadto w czołgu zajdą inne, mniej widoczne zmiany, jak np. wymiana zawieszenia hydropneumatycznego.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Wymiana wieży na nową, nowe SKO i ASOP - droga ta modernizacja, bez mała nowy czołg.