29 listopada Departament Obrony Stanów Zjednoczonych poinformował o podpisaniu umowy z koncernem Boeing w sprawie produkcji i dostawy kolejnych dwóch wielozadaniowych samolotów tankowania powietrznego KC-46A Pegasus przeznaczonych dla Sił Samoobrony Japonii.
Kontrakt ma zostać zrealizowany do końca czerwca 2025 roku i ma wartość 398,3 mln USD. W momencie podpisania uruchomiono pełne finansowanie, w całości pochodzące z Japonii – udział Departamentu Obrony to wynik zastosowania procedury FMS. Dzięki temu flota japońskich samolotów KC-46A Pegasus ma składać się z sześciu maszyn, które będą uzupełniane przez cztery KC-767J dostarczone na początku wieku. Dotychczas Boeing dostarczył Siłom Samoobrony dwa egzemplarze KC-46A (jeden z październiku 2021 roku, a drugi w lutym 2022). Poza tym 63 kolejne trafiły już do US Air Force.
Obecnie Japonia to jeden z dwóch eksportowych klientów na KC-46A Pegasus. W sierpniu bieżącego roku pierwsze cztery (z ośmiu planowanych) zostały zamówione dla Izraela. Dodatkowo sześć sztuk planują zakupić Włochy (m.in. w miejsce czterech KC-767A). Boeing oraz Departament Obrony Stanów Zjednoczonych promuje powyższą konstrukcję także na innych rynkach, w tym Polsce, gdzie cały czas występuje zapotrzebowanie na dwa samoloty tej klasy.
Wielozadaniowy samolot tankowania powietrznego KC-46A Pegasus powstał na bazie szerokokadłubowej maszyny pasażerskiej Boeing 767-200ER. Układ awioniki pokładowej oparto na najnowszych rozwiązaniach wdrożonych do eksploatacji na samolotach pasażerskich Boeing 787 oraz 777. Co ważne KC-46A Pegasus jest jedyną konstrukcją w segmencie, która dysponuje możliwością przewozu spaletyzowanych ładunków na pokładzie głównym - powoduje to, że obok głównej roli maszyny tankowania powietrznego może także służyć jako samolot transportowy bądź pasażerski (w tym przewozić rządowe VIP, dzięki opracowaniu stosownych modułów, które można zainstalować na pokładzie głównym w ciągu kilku godzin).
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu