25 listopada Wojska Lądowe Federacyjnej Republiki Brazylii (Exército Brasileiro) wskazały włoski kołowy wóz bojowy Centauro II w przetargu VBC Cav ‒ MSR ‒ 8×8 (Viatura Blindada de Combate de Cavalaria – Média Sobre Rodas – 8×8), dotyczącym pozyskania opancerzonego kołowego wozu bojowego kawalerii o średniej masie.
Planowany kontrakt ma przewidywać dostawę 98 pojazdów z opcją na 123 kolejnych (łącznie do 221), w tym dwóch prototypów. Zwycięzca postępowania, włoskie konsorcjum CIO (po 50% udziałów mają w nim firmy Leonardo i Iveco), ma mieć dwa miesiące od podpisania umowy na dostawę prototypów do testów i 24 miesiące od dostarczenia drugiego pojazdu na dostawę kolejnych siedmiu egzemplarzy do prób operacyjnych. Ta siódemka prawdopodobnie zostanie dostarczone już w konfiguracji brazylijskiej. Ostatnie pojazdy zostać miałyby dostarczone w 15 lat od podpisania umowy (o ile Brazylia nie skorzysta z opcji na kolejne wozy). Podpisanie kontraktu nastąpić ma 5 grudnia br., wówczas podana ma zostać jego wartość. Będzie to pierwsze zamówienie eksportowe na Centauro II, dotychczas zamówione tylko przez Esercito Italiano.
Przetarg dotyczył następcy kołowych wozów wsparcia E-90 Cascavel, których Exército Brasileiro użytkują ponad 400. Są to dziś pojazdy zupełnie przestarzałe. Najwyżej oceniona oferta włoska (liczba przyznanych punktów nie jest znana, ale w ogólnej ocenie oferty znaczenie miały offset, wsparcie logistyczne, parametry pojazdu i różne elementy handlowe) pokonała ofertę kanadyjsko-amerykańską (GDLS LAV 700 AG) i chińską (NORINCO ST1-BR). Szczególnie pod względem offsetu Włosi od początku byli faworytem, bowiem zasadniczy brazylijski kołowy transporter opancerzony ‒ Guarani, dzieli z Centauro II ok. 30% zespołów, co ma pozytywny wpływ na redukcję kosztów zakupu i eksploatacji. Ponadto Iveco zaoferowało rozbudowę swojej fabryki w Minas Gerais, w której Guarani są produkowane, m.in. ze względu na konieczność zapewnienia wsparcia logistycznego dla floty Centauro II. Z kolei Leonardo, drugi członek konsorcjum CIO, zaoferował zbudowanie w Brazylii fabryki produkującej wieże HITFACT MkII, w które uzbrojone są Centauro II. Na początku zakład ten będzie montownią, z czasem rozwijając kompetencje produkcyjne.
Jako ciekawostkę warto podać, że dysponujący 120 mm armatą gładkolufową o długości lufy 45 kalibrów (https://zbiam.pl/kolejne-centauro-ii-dla-esercito-italiano/ ) Centauro II będzie najciężej uzbrojonym wozem bojowym armii brazylijskiej, przewyższając czołgi podstawowe rodziny Leopard 1 i M60A3 TTS, uzbrojone w 105 mm armaty o bruzdowanym przewodzie lufy, wywodzące się z brytyjskiego działa L7.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Ten przetarg jest zupełnie inaczej zorganizowany niż u nas w kraju. Z pewnością przemysł brazylijski sporo zyska.