30 czerwca Wojska Lądowe Republiki Indii opublikowały zapytanie o informację (Request for Fnformation, RFI) w programie lekkiego opancerzonego pojazdu rozpoznawczego LAMV.
LAMV (Light Armoured Multipurpose Vehicle, pol. lekki opancerzony pojazd wielozadaniowy) miałby zasilić oddziały rozpoznawcze formacji pancernych i zmechanizowanych. Z tego też względu musi on zapewniać załogom odpowiednią mobilność i poziom ochrony. Zgodnie z zasadą „Make in India”, wóz ten ma być wyrobem lokalnym, a w konkursie mają brać udział firmy indyjskie, przy czym tylko te dysponujące odpowiednim potencjałem. Wymogiem stawianym przed dostawcami jest bowiem konieczność szybkiego osiągnięcia znacznych zdolności produkcyjnych ‒ przy planowanym zamówieniu na 800 pojazdów firmy ubiegające się o nie muszą wykazać się zdolnością do produkcji 300 pojazdów rocznie w 36 miesięcy od podpisania kontraktu.
Planuje się pozyskanie dwóch wersji pojazdu, oznaczonych jako Version 1 i Version 2. Version 1 ma być pojazdem lekko opancerzonym (poziom I wg STANAG 4569A, do tego choć minimalne zabezpieczenie przed wybuchami min) i uzbrojonym w broń strzelecką umieszczoną albo w obrotnicy, albo w lekkiej wieżyczce (preferowany jest 7,62 mm FN MAG z zapasem 1500 naboi). Urządzenia rozpoznawcze powinny być umieszczone na rozkładanym maszcie. Ważnym elementem wyposażenia mają być stojaki i zasobniki mogące pomieścić dodatkowe wyposażenie (m.in. dwa 60-litrowe zbiorniki z wodą pitną), uzbrojenie czy amunicję (m.in. trzy 5,56 mm kbk INSAS i 84 mm granatnik Carl-Gustaf). Trwałość pojazdu określono na 10 lat lub 1 mln km. Załoga ma liczyć nie mniej, niż cztery osoby wraz z kierowcą, zaś pojazd powinien być w stanie przewieść 1,25 t ładunku. Zasięg określono na 400 km na szosie lub 200 km w terenie. Prędkość maksymalna ma wynosić 80÷100 km/h w pierwszym i 35÷45 km/h w drugim przypadku. Przyspieszenie do 60 km/h na szosie i z maksymalnym ładunkiem ma zajmować 12 sekund, licząc od zera. Stosunkowo wysokie są również wymogi odnośnie dzielności terenowej. Wpływ na nią ma mieć również niezawodna automatyczna skrzynia biegów i dobry stosunek mocy do masy, równy lub przekraczający 25 kW/t (przy DMC). Wóz ma być nieduży ‒ długość wozu ma nie przekraczać 5,25 m, szerokość i wysokość (wraz z uzbrojeniem) nie mogą przekraczać 2,4 m. Pojazd ma być dostosowany do transportu drogą powietrzną. LAMV winien bezproblemowo funkcjonować w temperaturach od -20°C do 45°C.
LAMV Version 2 ma być nieco cięższy. Jego uzbrojenie ma stanowić 12,7 mm wkm (z zapasem 1500 naboi), umieszczony w zdalnie sterowanym stanowisku. Jego ładowność ma być nie mniejsza, niż dwie tony (choć wymogi odnośnie liczebności załogi pozostały bez zmian). Nieco lepsza ma być dzielność terenowa ‒ poza siecią dróg prędkość ma wynosić 50÷70 km/h. Pojazd ma być również lepiej opancerzony ‒ do poziomu II wg STANAG 4569A. Oznacza to, że będzie to najprawdopodobniej cięższa (i to odczuwalnie) wersja LAMV Version 1. Jakie mają być proporcje między obiema wersjami w ramach zamówienia na 800 egzemplarzy ‒ nie podano.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu