Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Eurosatory 2022: Caracal – premiera Mercedesa dla komandosów

Kolejna premiera Eursatory 2022 – terenowy Caracal. Rheinmetall dołożył mu system granatów maskujących ROSY. Widać też wyrzutnię ppk EuroSpike LR używanych przez niemieckie i holenderskie wojsko. Fot. Andrzej Kiński.

Na salonie Eurosatory 2022 spółki Mercedes-Benz, ACS Armored Car Systems i Rheinmetall wystawiły premierowo pojazd Caracal, będący odpowiedzią na zapotrzebowanie wojsk specjalnych i aeromobilnych Niemiec i Niderlandów na lekki terenowy pojazd do działań rozpoznawczych, desantowych i rajdowych.

Zarówno Ministerstwo Obrony Niemiec jak i Niderlandów poszukuje nowego samochodu terenowego w układzie 4×4 dla swoich oddziałów aeromobilnych. Oba państwa szeroko współpracują na niwie wojskowej, więc zakłada się, że kupią jeden i ten sam typ pojazdu (szacunki mówią o ok. 750 pojazdach w latach 2023–2024). Trzy niemieckie spółki: Mercedes-Benz (podwozie), ACS Armored Car Systems (nadwozie) i Rheinmetall (integracja, wyposażenie misyjne, zestawy konwersyjne, wsparcie logistyczne i eksploatacyjne w ciągu planowanego ponad 20-letniego resursu Caracali) przygotowały własną propozycję takiego pojazdu, nazwanego Caracal. Punktem wyjścia jest terenowy samochód Mercedes klasy G serii 464, który został „dawcą” podwozia. Jego napędem jest sześciocylindrowy silnik wysokoprężny o mocy 183 kW (249 KM) i momencie obrotowym 600 Nm, spełniający normę emisji spalin Euro 3. Prędkość maksymalna Caracala to 140 km/h. Caracal może pokonywać stoki o nachyleniu 60%, czy brodzić do głębokości 0,33 m. Wymiary Caracala to 4,35 m długości, 1,81 m szerokości i 1,85 m wysokości (plus wszystko co wystaje ponad linię stropu, czyli uzbrojenie itd.). Rozstaw osi wynosi 4,35 m. W środku zamontowano cztery fotele. Masa całkowita pokazanego Caracala to 4,9 t, ale do transportu powietrznego obniża się ją do 4,4 t. Ładowność wynosi 1,5 t. W takiej konfiguracji można zmieścić dwa Caracale w ładowni śmigłowca CH-53K King Stallion lub CH-47F Chinook. Zaprojektowano także wersje Caracala z większym rozstawem osi. Caracal jako pojazd o półotwartym nadwoziu z założenia nie może dawać ochrony balistycznej. Niemniej producenci oferują na życzenie montaż osłon balistycznych podwozia i nadwozia (gdzie to technicznie możliwe) zapewniających ochronę balistyczną/przeciwminową na pierwszym poziomie normy STANAG 4569.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc