1 czerwca minister obrony Republiki Federalnej Niemiec, Christine Lambrecht, poinformowała o wyborze oferty koncernu Boeing w konkursie na nowy ciężki śmigłowiec transportowy dla niemieckich sił zbrojnych.
Powyższa decyzja stanowi pokłosie zatwierdzenia zwiększenia budżetu obronnego RFN. Boeing wraz z lokalnymi partnerami (AERO-Bildung, Airbus Helicopters, CAE, ESG, Honeywell, Lufthansa Technik oraz Rolls-Royce Deutschland) oferował na rynku niemieckim ciężki śmigłowiec CH-47F Chinook Block II. W pokonanym polu znalazł się Lockheed Martin CH-53K King Stallion. Zakup ma objąć 60 egzemplarzy, które zostaną zamówione poprzez federalną procedurę FMS – według prasy niemieckiej, same śmigłowce (bez pakietu usług dodatkowych) mogą kosztować około 4 mld USD. Maszyny dla Republiki Federalnej Niemiec mają dysponować układem paliwowym pozwalającym na uzupełnianie paliwa w powietrzu przy pomocy giętkich przewodów tankujących.
Jak wskazują media niemieckie, jednym z kluczowych czynników stojących za wyborem oferty koncernu Boeing była niższa cena jednostkowa, która umożliwia zamówienie większej liczby śmigłowców, a także możliwość kooperacji z innymi sojusznikami z NATO. CH-47 Chinook to standardowy typ ciężkiego wiropłata transportowego, poza Stanami Zjednoczonymi są eksploatowane przez Kanadę, Hiszpanię, Niderlandy, Włochy, Grecję oraz Turcję.
W ramach programu STH Niemcy poszukiwali dostawcy nowych ciężkich śmigłowców transportowych, które zastąpiłyby obecnie eksploatowane CH-53G Stallion. Powyższy fakt stanowić argument dla korporacji Lockheed Martin, która promowała na rynku niemieckim CH-53K King Stallion – m.in. cztery lata temu, to właśnie w Berlinie odbyła się europejska prezentacja powyższej konstrukcji.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu