2 maja Departament Obrony Stanów Zjednoczonych poinformował o podpisaniu umowy z koncernem stoczniowym Huntington Ingalls Industries w sprawie realizacji dalszych prac konserwacyjnych kadłuba wycofanego z linii lotniskowca Enterprise (CVN-65), pierwszej jednostki tej klasy z napędem jądrowym.
Majowa umowa, o wartości 11 mln USD, ma obowiązywać do września 2024 roku. Realizatorem prac jest oddział Huntington Ingalls Industries znajdujący się w Newport News (Newport News Shipbuilding), a więc jedyny w Stanach Zjednoczonych ośrodek stoczniowy, który prowadzi prace związane z budową i remontami głównymi amerykańskich lotniskowców. Zakres zleconych w maju usług obejmuje przygotowanie do operacji holowania oraz konserwację elementów kadłubowych. Zgodnie z upublicznionymi informacjami, dezaktywacja lotniskowca (obejmująca m.in. usunięcie prętów paliwowych z ośmiu reaktorów i innych substancji niebezpiecznych) zakończyła się w stoczni Newport News Shipbuilding w kwietniu 2018 roku. Z kolei Departament Obrony planuje przebazowanie okrętu w bliżej nieokreślone miejsce – w ciągu lat dyskutowano nad jego złomowaniem w stoczni Puget Sound Naval Shipyard (specjalizującej się w demontażu jednostek o napędzie nuklearnym), jednak koszty oraz problemy logistyczne oraz finansowe wskazują, że kadłub może trafić do Filadelfii bądź Norfolk w celu dalszego składowania do czasu opracowania skutecznej technologii utylizacji.
Dawny USS Enterprise (CVN-65) został formalnie wycofany ze służby 3 lutego 2017 roku, po zakończeniu prac związanych z usunięciem paliwa z reaktorów. Jednostka znajduje się w stoczni Newport News Shipbuilding – co ciekawe tak długi okres powoduje także problemy organizacyjne zakładu, który prowadzi prace budowlane oraz obsługowe pozostałych amerykańskich lotniskowców. „Big E”, jak go nazywano w US Navy, był pierwszym lotniskowcem atomowym na świecie, jest też pierwszym wycofanym z eksploatacji.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu