Pod koniec lutego na stronach Kancelarii Sejmu opublikowano poselską interpelację dotyczącą przyszłości 21. Bazy Lotnictwa Taktycznego w Świdwinie, która obecnie jest macierzystą jednostką dla eskadry samolotów Su-22 eksploatowanych w Wojsku Polskim.
Autorem powyższej interpelacji jest poseł Dariusz Wieczorek (Koalicyjny Klub Poselski Lewicy). W przesłanym i upublicznionym dokumencie czytamy: Lotnictwo przygotowuje się do otrzymania i eksploatacji najnowszej generacji samolotu F-35. Jest to samolot, który wprowadzi lotnictwo polskie na najwyższy stopień technologiczny. Rząd Polski, podejmując decyzję o zakupie tego samolotu, analizował, zapewne wspólnie z rządem USA, możliwe najlepsze lokalizacje ich rozmieszczenia. Zakładano posadowienie ich w bazie w Łasku oraz 21 Bazie Lotnictwa Taktycznego w Świdwinie. W jednostce w Świdwinie zastąpiłyby dotychczas eksploatowane samoloty Su-22. Dla bazy świdwińskiej byłaby to szansa na niesamowity rozwój poprzez modernizację infrastruktury, wzrost zatrudnienia o 100-150%, otrzymanie nowych technologii IT. Niestety w ostatnim czasie dotarły do mnie niepokojące informacje o rozważaniu innej lokalizacji umiejscowienia eskadry samolotów F-35, tj. bazy w Poznaniu-Krzesinach. Wtedy w Świdwinie miałaby stacjonować eskadra samolotów F-16 przeniesiona z bazy w Krzesinach. Zgodnie z uzyskanymi informacjami modernizacja lotniska w Krzesinach dostosowująca je do przyjęcia F-35 to kwota ok. 800 mln zł. Kwota potrzebna na dostosowanie lotniska w Świdwinie dla F-16 to kwota 1200 mln zł. Razem daje to kwotę 2 mld zł. Dostosowanie lotniska w Świdwinie dla F-35 to kwota 1800 mln zł. Logistycznie pociągnięcie w jednym czasie dwóch ogromnych inwestycji zmusza do wykluczenia ich na kilka lat z eksploatacji. Niebagatelna jest różnica w kosztach – 200 mln zł. Do tego strona amerykańska wielokrotnie wizytowała lotnisko w Świdwinie, wskazując je jako bardzo dobrą lokalizację dla samolotów F-35!
Dlatego zwracam się do Pana Ministra o odpowiedź na następujące pytania:
1.Na jakim etapie jest proces decyzyjny w tej sprawie i kiedy można się spodziewać ostatecznej decyzji o lokalizacji dla samolotów F-35?
2.Czy decyzje w tej sprawie są konsultowane ze strona amerykańską?
3.Czy były przeprowadzane analizy finansowe dotyczące koniecznych inwestycji w celu przygotowania bazy w Świdwinie do obsługi samolotów F-35?
4.Jakie środki finansowe są zabezpieczone w budżecie MON na realizację tej inwestycji?
5.Jakie nakłady sa planowane na szkolenie kadry technicznej i pilotów obsługujących samoloty F-35?
6.Czy w tej sprawie konsultowano się z samorządami lokalnymi województwa zachodniopomorskiego?
Przypomnijmy, w czasie ubiegłorocznego Międzynarodowego Salonu Przemysłu Obronnego w Kielcach korporacja Lockheed Martin wskazała jako potencjalną lokalizację drugiej bazy polskich F-35A Lightning II właśnie Świdwin. Z kolei 17. Terenowy Oddział Lotniskowy już w 2020 roku uruchomił proces wyboru podmiotu, który opracuje koncepcję architektoniczno-urbanistyczną dla kompleksu lotniskowego w tym mieście (umowa z firmą ZEUS S.A. została podpisana w lutym 2021 roku).
Według opisu zamówienia, koncepcja powinna zawierać przedstawienie położenia obiektów infrastruktury dla statków powietrznych, GPR i Su-22 w odniesieniu do innych obiektów i znanych lokalizacji przyszłych obiektów planowanych do realizacji, budowę umocnionej strefy rozśrodkowania wraz z nowymi schronohangarami, rozbudowę elementów infrastruktury sieci teleinformatycznej, modernizację nawierzchni lotniskowych, budowę domku pilota dla potrzeb nowego typu samolotu, budowę hangaru obsługi technicznej wraz ze spadochroniarnią dla potrzeb zabezpieczenia samolotów, modernizację hangaru obsługi technicznej nr 83, budowę budynku eskadrowego dla potrzeb zabezpieczenia eksploatacji samolotów, przebudowę składu lotniczych środków bojowych, budowę składu lotniczych środków materiałowych, budowę budynku symulatora lotów, modernizację systemu elektroenergetycznego, budowę magazynu ciekłego tlenu, budowę hangaru obsługi paliwowej, przebudowę sieci wodociągowej i kanalizacji, budowę bazy kompanii obsługi lotniska, modernizację dróg wraz z infrastrukturą, budowę lub przebudowę wieży portu lotniczego, budowę magazynu ZTL, budowę budynku wartowni, budowę płaszczyzny postojowej wraz z montażem 12 hangarów metalowych, modernizację systemu ochrony lotniska, budowę hangaru obsługi samolotów, budowę płaszczyzny uzbrajania i rozbrajania statków powietrznych, modernizację składów mps, budowę sieci teleinformatycznej NATO Secret. Wykaz prac wskazuje, że 21. Baza Lotnictwa Taktycznego w Świdwinie przejdzie w najbliższych latach gruntowną przebudowę, podobną jak na początku wieku przeszły bazy w Poznaniu oraz Łasku.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Każda baza lotnicza powinna mieć dla zwiększenia bezpieczeństwa minimum 2 pasy startowe oraz zapasowe drogi kołowania i płyty postojowe, maksymalne maskowanie budowli i instancji lotniskowych oraz dodatkowe schronohangary oddalone od obecnych. Do tego oczywiście odpowiednie systemy obrony przeciwlotniczej/antyrakietowej i antydronowe oraz makiety do pozoracji. Bez kompleksowego zabezpieczenia naszych baz lotniczych i bez ich modernizacji w razie ataku nawet najnowsze i najdroższe myśliwce, transportowe i bezzałogowce zmienią się szybko w hałdę złomu! Do tego trzeba mieć kilka zapasowych baz lotniczych aby rozproszyć posiadany sprzęt w razie zagrożenia i kolejne DOL-e odpowiednio wyposażone w całym kraju nie wspominając o odpowiedniej logistyce części zamiennych i uzbrojenia.