25 stycznia amerykański Departament Stanu poinformował o wydaniu zgody na potencjalną sprzedaż do Egiptu partii średnich samolotów transportowych Lockheed Martin C-130J-30 Super Hercules wraz z pakietem dodatkowym. Całość została wyceniona na maksymalną kwotę 2,2 mld USD.
Według dokumentacji eksportowej, która została upubliczniona zgodnie z procedurami FMS, Egipt jest zainteresowany zakupem dwunastu samolotów wraz z zapasowymi silnikami Rolls-Royce AE-2100D (12 sztuk), a także układami nawigacji EGI/GPS (6 zapasowych), terminalami MIDS-LVT BU2 (3). Co ciekawe Egipt chce wyposażyć samoloty w optoelektroniczne głowice obserwacyjne AN/AAQ-22 Star Safire 380. Poza tym pakiet obejmuje wsparcie szkolno-logistyczne oraz zestaw urządzeń obsługi naziemnej. Najprawdopodobniej zakup, jeśli dojdzie do skutku, zostanie sfinansowany z programu pomocy wojskowej Stanów Zjednoczonych. Egipt należy do grupy państw, które otrzymują największe finansowanie z tego źródła (ma to związek z postanowieniami pokojowymi kończącymi konflikt egipsko-izraelski).
Obecnie lotnictwo wojskowe Egiptu eksploatuje około 20 samolotów Lockheed Martin C-130H Hercules, które dostarczono w latach 1976-90. Część z nich została skonfigurowana transportu VIP (2) oraz zwiadu elektronicznego (2). Ze względu na ich wiek, od dłuższego czasu rząd w Kairze prowadzi analizy rynku związane z wyborem ich następców – obok korporacji Lockheed Martin drugim kandydatem branym pod uwagę był koncern Airbus z A400M Atlas.
Dotychczas w Afryce Lockheed Martin sprzedał C-130J Super Hercules Tunezji (2) oraz Algierii (4, dostawa pierwszego miała miejsce w styczniu bieżącego roku). Producent prowadzi działania marketingowe związane ze sprzedażą kolejnych maszyn na tym kontynencie – wśród potencjalnych odbiorców wymienia się m.in. Republikę Południowej Afryki oraz Maroko.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu