10 grudnia dowództwo lotnictwa morskiego Stanów Zjednoczonych zaprezentowało pierwsze zdjęcie wielozadaniowego śmigłowca pokładowego Lockheed Martin MH-60R Seahawk w barwach nowego użytkownika - lotnictwa morskiego Grecji.
Upublicznienie informacji przez NAVAIR nie jest zaskoczeniem, gdyż w realizacji kontraktu pośredniczy właśnie Departament Obrony Stanów Zjednoczonych. Na mocy umowy, zawartej w październiku 2020 roku, Lockheed Martin ma dostarczyć cztery śmigłowce z opcją na trzy kolejne. Według deklaracji, cała czwórka ma zostać dostarczona do użytkownika w 2022 roku – tak szybkie tempo realizacji umowy wynika z faktu, że Amerykanie wymienili się z Grekami śmigłowcami znajdującymi się na linii produkcyjnej. Podobną procedurę zastosowano także w przypadku pierwszej fazy dostaw MH-60R Seahawk dla Indii.
Obecnie władze obu państw kończą negocjacje w sprawie wykorzystania opcji kontraktowej. Cała siódemka ma pozwolić na wycofanie z eksploatacji obecnie używanych śmigłowców Leonardo (dawniej Agusta-Bell) AB212ASW. Dołączą także do jedenastu S-70B Seahawk, które dostarczano w latach 1994-2007. Obecnie są gruntownie modernizowane w celu maksymalnego ujednolicenia wyposażenia pokładowego z nowymi MH-60R.
Grecja jest drugim europejskim klientem na MH-60R Seahawk. Siedem sztuk eksploatuje Dania, a zainteresowanie zakupem wyraża Hiszpania. Dodatkowo konstrukcja jest promowana przez producenta w Polsce, gdzie w ramach programu Kondor planowany jest zakup do ośmiu wielozadaniowych śmigłowców pokładowych dla Brygady Lotnictwa MW. Jednym z minusów jest duża maksymalna masa startowa, która przekracza polskie wymagania (określone w czasie dialogu technicznego).
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu