28 października dowództwo US Air Force poinformowało o zakończeniu badań i certyfikowaniu do użycia systemu ratunkowego przeznaczonego dla załóg odrzutowych samolotów szkolenia zaawansowanego Boeing T-7A Red Hawk.
Powyższa decyzja zapadła przed terminem zakładanym w harmonogramie na początek 2022 roku. System jest oparty na fotelach wyrzucanych Collins Aerospace ACES 5, które mają umożliwić bezpieczne opuszczenie statku powietrznego przez załogę w zakresie prędkości od 0 do 805 km/h. Próby realizowane przez US Air Force rozpoczęły się w styczniu 2021 roku na terenie ośrodka doświadczalnego znajdującego się w bazie lotniczej Hollman w stanie Nowy Meksyk. Do tego celu wykorzystano m.in. rakietowy tor doświadczalny z makietą kabiny załogi, gdzie symulowano użycie foteli wyrzucanych. W ich trakcie sprawdzono różnorodne scenariusze awaryjne, a dane zebrane przy użyciu m.in. manekinów wyposażonych w systemy telemetryczne jasno wskazały, że awaryjne opuszczenie samolotu T-7A Red Hawk jest bezpieczne dla zdrowia.
Zaprojektowany we współpracy koncernów Boeing i Saab T-7A Red Hawk ma zastąpić w US Air Force obecnie używane samoloty szkolenia zaawansowanego Northrop Grumman T-38C Talon. Obecne zapotrzebowanie USAF wynosi 351 egzemplarzy, natomiast według producenta globalne rynek może wchłonąć 3000 sztuk. Wśród zainteresowanych państw wymienia się obecnie Australię, Serbię i Szwecję. Pierwsze seryjne egzemplarze mają zostać dostarczone użytkownikom w 2023 roku, a osiągnięcie gotowości operacyjnej zaplanowano na 2024 rok.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu