14 listopada fińska spółka Patria Oy i Ministerstwo Obrony Republiki Łotewskiej zawarły umowę na dostawę kolejnych kołowych transporterów opancerzonych Patria 6×6.Łotewskie wojsko ma otrzymać 56 wozów Patria 6×6. Zostaną one wyprodukowane na Łotwie w ramach międzynarodowego programu CAVS (Common Armored Vehicle System, pol. wspólny system pojazdów opancerzonych) i będą reprezentowały wersję wozu dowodzenia i kontroli (C2). Wartość kontraktu przekracza 60 mln EUR. Dostawy zostaną zrealizowane w latach 2024‒2029. Wcześniej Łotwa zamówiła już 200 pojazdów, które miały zostać dostarczone w latach 2021‒2029.
Andris Sprūds, minister obrony Republiki Łotewskiej, powiedział, że „Nowe opancerzone transportery Patria 6×6 w wersji wozu dowodzenia i kontroli znacznie zwiększą zdolności operacyjne łotewskich wojsk lądowych, a także przyczynią się do rozwoju łotewskiego przemysłu zbrojeniowego poprzez kontynuację udanej współpracy między wojskiem a przemysłem”. Z kolei Mats Warstedt, starszy wiceprezes ds. rynków nordyckich w Patria Oy, wyraził radość z „[...] zamówienia nowego wariantu pojazdu opancerzonego Patria 6×6 w międzynarodowym programie CAVS, a Łotwa jest jego pierwszym nabywcą”. Podkreślił on, że „Głęboka współpraca między Patrią, Łotwą i innymi państwami członkowskimi programu CAVS po raz kolejny dowodzi swoich zalet w postaci opłacalnego i udanego programu badawczo-rozwojowego, który umożliwił szybki proces produkcji i dostaw”.
Program CAVS został zainicjowany w 2019 r. przez Finlandię (ze zrozumiałych względów lider programu), Łotwę i Estonię (jej status w programie jest jednak niejasny). W 2021 r. do programu dołączyła Szwecja, która w 2023 r. zamówiła pierwszych 20 pojazdów, zaś w marcu 2024 r. kolejnych 321. Dotychczas Finlandia, Łotwa i Szwecja zamówiły lub zadeklarowały wolę zakupu 760 transporterów (z czego połowę zadeklarowała Szwecja). W razie zakupu większej partii przez Niemcy, możliwe miało być częściowe ulokowanie produkcji Patrii 6×6 w jednej z niemieckich firm. Z doniesień medialnych wynika, że producent transportera prowadził w tej kwestii konsultacje z czołowymi niemieckimi producentami pojazdów opancerzonych: Rheinmetall AG, KNDS Deutschland i Flensburger Fahrzeugbau Gesellschaft GmbH. Dotychczas jednak zarząd Patria Oy nie wybrał strategicznego partnera na rynku niemieckim.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu