Na początku marca starachowicka spółka Autobox Innovations Sp. z o.o. Sp. j. opublikowała dane na temat swej produkcji w ubiegłym roku. Samodzielnie i razem z innymi podmiotami wykonała oraz dostarczyła (w tym w ramach dwóch konsorcjów) blisko 280 pojazdów bądź ich zestawów. Przeważał główny produkt firmy – terenowy Star 266 zmodernizowany do wariantu 266M2.
Same Stary 266M2 były wykonywane jako zmodernizowane do wersji cargo i z zabudowami specjalistycznymi. W 2023 r. zrealizowano:
– warsztat obsługi pojazdów WOP – 23;
– warsztat spawalniczo-blacharski WSB – 2;
– polowe stacje ładowanie akumulatorów PSŁA – 10;
– warsztat obsługi sprzętu inżynieryjnego WOR/Inż. – 6;
– ruchomy warsztat sprzętu przeciwchemicznego RWSPCH-72M1 – 6;
ruchomy warsztat elektromechaniczny RWEM – 17.
Warto dodać, że warsztaty RWEM po raz pierwszy wystąpiły z nadwoziami Sarna i miały całkowicie nowe ukompletowanie w stosunku do tych z nadwoziami AUM 117.
Ponadto Autobox Innovations, w ramach konsorcjum ze Star San Duo Sp. z o.o., wykonał 18 pojazdów Star 266M2 z instalacją rozlewczą IRS-2M1P. Daje to łącznie 270 zmodernizowanych do standardu 266M2 Starów 266 (188+64+18). Tym samym rok 2023 należał do rekordowych pod względem liczby przekazanych użytkownikom poddanych modernizacji aut. Poprzedni rekord odnotowano w roku 2017, gdy do odbiorców trafiło 265 odmłodzonych kompletów podwozi i zabudów, w tym 261 dla resortu obrony narodowej. Wówczas Innovations wykonał kilka zmodernizowanych Starów 266M2 z różnymi nadwoziami na inne rynki, w tym jeden dostosowany do ruchu lewostronnego (266M2 RHD).
W 2023 r. spółka dostarczyła również w ramach konsorcjum siedem zestawów o ładowności 67,5 tony do transportu ciężkiego sprzętu, w tym czołgów (HET). Składają się one z: ciężkiego ciągnika siodłowo-balastowego Mercedes Benz Zetros 3348AS 6×6 i naczepy niskopodwoziowej Dobrowolski NC wz. 21. Po raz pierwszy publicznie został on pokazany na XXXI MSPO w Kielcach. Tam też swoją premierę miał lekki samochód terenowy AH 23.44 LC 4×4. To kolejny, już czwarty – po wersjach M-AX, M-AX Africa i AH 20.44 4×4 – model wchodzący w skład stale rozwijanej rodziny Honker. Jest to pojazd tzw. klasy lekko średniej, terenowy, o dopuszczalnej masie całkowitej 5000 kg. Tym samym to najcięższy wariant z serii Honker, jaki dotychczas został przygotowany. Na XXXI MSPO wystawiano go w standardowej odmianie transportowej – do przewozu żołnierzy. W tej konfiguracji zabiera do 12 osób wraz z kierowcą. Jest to oczywiście jedna z wielu możliwych propozycji, ponieważ pojazd może zostać skonfigurowany w niemal dowolnym wydaniu docelowym, w tym w odmianach: opancerzonej, cargo (pick-up), czy nośnika systemów uzbrojenia lub wyposażenia specjalistycznego, w tym kontenerowych. Zgodnie również ze swoją filozofią opracowywania wyrobów typ AH 23.44 LC 4×4 cechuje się modułowym doborem kluczowych komponentów. Przykładowo jako silniki oferowane są alternatywnie jednostki wysokoprężne Iveco lub Cummins. W prototypie zastosowano silnik Cummins ze względu na preferencje jednego z potencjalnych odbiorców. Minimalna moc silnika wynosi 110,4 kW/150 KM, z możliwością zwiększenia do maksymalnie 143,5 kW/195 KM. Napęd jest przenoszony na obydwie osie, z blokadami mechanizmów różnicowych, do czego dochodzi blokada międzymostowa. Co podkreśla Autobox, obydwa mosty, zawieszone mechanicznie, są krajowej produkcji oraz przygotowane na zlecenie i według wymagań Autoboxu. Poza tym samochód wyposażono w hamulce tarczowe na obydwu osiach z układem ABS
Ze względu na fakt, ze jest to własny projekt Autoboxu, potencjalni nabywcy mogą liczyć na szeroki zakres zmian dostosowujących go do ich indywidualnych potrzeb.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu