14 stycznia brazylijski koncern Embraer poinformował, że władze Urugwaju podjęły decyzję o rozszerzeniu umowy dotyczącej zakupu turbośmigłowych samolotów szkolno-bojowych A-29 Super Tucano.
Bazowy kontrakt, zawarty w lecie 2024 roku, obejmował jeden samolot z opcją na pięć kolejnych. Dodatkowo umowa obejmowała symulator, naziemne wyposażenie obsługowe oraz niezbędne wsparcie logistyczne w początkowym okresie eksploatacji. Dostawy mają rozpocząć się w bieżącym roku i będą umożliwiały zastąpienie obecnie eksploatowanych i przestarzałych samolotów bojowych Cessna A-37 Dragonfly.
Decyzja władz Urugwaju oznacza, że lotnictwo tego kraju będzie posiadać sześć egzemplarzy. Jednocześnie wpisuje się w ostatnie pasmo sukcesów marketingowych – w grudniu dwanaście egzemplarzy zamówiła Portugalia, a dwaj nieujawnieni odbiorcy kolejnych dziesięć (najprawdopodobniej z powyższej liczby sześć trafi na Filipiny). Dodatkowo, w ubiegłym roku, Embraer podpisał kontrakt z Paragwajem.
Dotychczas ponad 250 seryjnych A-29 Super Tucano wylatało ponad 570 tys. godzin, z czego około 60 tys. w realnych warunkach bojowych. Są eksploatowane przez państwa Ameryki Południowej, Azji, Afryki oraz Stany Zjednoczone. Być może w tym roku rozstrzygnie się przyszłość samolotów A-29 Super Tucano, które po obaleniu władz w Afganistanie znalazły się w Uzbekistanie oraz Tadżykistanie.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu