27 grudnia brazylijski koncern Embraer poinformował o podpisaniu umowy z nieujawnionym odbiorcą w sprawie dostawy dwóch wielozadaniowych samolotów transportowych C-390 Millennium.
Jak wskazuje producent, poza parą samolotów Embraer dostarczy pakiety szkoleniowe oraz wsparcia logistycznego. Kontrakt obejmuje także pakiet części zamiennych. Maszyny mają służyć do transportu personelu oraz sprzętu, pomocy humanitarnej czy ewakuacji medycznej. O ile producent nie ujawnia odbiorcy wiadomo, że mowa o nowym kliencie – dotychczas umowy produkcyjne zawarto z Brazylią, Portugalią, Węgrami, Królestwem Niderlandów, Austrią, Republiką Czeską. Dodatkowo konstrukcja została wybrana przez Republikę Korei, Szwecję oraz Słowację.
Dotychczas Embraer dostarczył odbiorcom na świecie przynajmniej dziesięć samolotów, które wylatały ponad 15500 godzin przy stopniu gotowości operacyjnej wynoszącej 93%. Tylko w bieżącym roku zawarto umowy produkcyjne na trzynaście egzemplarzy (pięć dla Niderlandów, cztery dla Austrii oraz po dwa dla Czech i nieujawnionego odbiorcy).
Obecnie kierunek dostawy to tylko kwestia spekulacji. Warto odnotować, że w maju bieżącego roku rząd Brazylii zatwierdził prośbę koncernu Embraer w sprawie udzielenia gwarancji kredytowych niezbędnych do sprzedaży dwóch C-390 Millennium wraz z pakietem logistyczno-szkoleniowym do Uzbekistanu. Władze tego państwa, kilka lat temu, zapoczątkowały proces modernizacji wojskowego lotnictwa transportowego – pierwszym etapem był zakup czterech lekkich Airbus C-295MW, które pozwoliły na wycofanie z linii An-26. C-390 Millennium mogą pozwolić na zastąpienie dwóch średnich An-12. Wybór zachodnich konstrukcji można tłumaczyć tym, że przemysł rosyjski nie oferuje obecnie konstrukcji odpowiadających współczesnym potrzebom w powyższych segmentach.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu