Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Tureckie czołgi lekkie dla Bangladeszu?

Bangladesz ma być, jakoby, pierwszym nabywcą tureckiej platformy Tulpar. Będzie to wóz w odmianie czołgu lekkiego, być może z wieżą Leonardo HITFACT Mk II. Fot. Andrzej Kiński

4 stycznia tureckie media podały informacje o rzekomym zainteresowaniu Wojsk Lądowych Ludowej Republiki Bangladeszu zakupem czołgów lekkich Otokar Tulpar.

Jeśli wierzyć doniesieniom prasowym, negocjacje w sprawie zakupu 26 (wg niektórych źródeł 30) czołgów Tulpar mają być „zaawansowane”. Tureckie media twierdzą nawet, że dostawy wozów mogłyby się rozpocząć jeszcze w tym roku, co wydaje się jednak niemożliwe, chyba, że producent oddałby własny egzemplarz marketingowy, a nabywca kupiłby wóz bez większych modyfikacji. W negocjacjach aktywnie uczestniczyć mają przedstawiciele tureckich władz, chętnie wspierający swoje firmy na rynkach zagranicznych. Jeżeli umowa dojdzie do skutku, będzie to kolejny turecki sukces eksportowy w Bangladeszu (po sprzedaży powietrznych bezzałogowców kilku typów, korwet typu Ada i innych, mniejszych umowach). Byłby to też pierwszy sukces Otokara z Tulparem – pomimo, że ten pojazd miał premierę ponad dekadę temu (i platforma niewiele zmieniła się od tamtej pory), nie znalazł nabywców ani w Turcji, ani za granicą. Bangladesz byłby więc pierwszy. Same Wojska Lądowe Ludowej Republiki Bangladeszu (Bāṅlādēś sēnābāhinī) dysponują dziś niespełna 400 czołgami. Zdecydowana większość to archaiczne, choć zmodernizowane w latach 2010‒2019, chińskie czołgi Typ 69-IIG i Typ 59G(BD) – jest ich odpowiednio 200 i 120. Większym potencjałem dysponuje zaledwie 50 – także chińskiej produkcji – MBT-2000. Oprócz tego Bangladesz dysponuje 50 chińskimi, nowoczesnymi czołgami lekkimi VT-5.

Tulpar to średnia platforma gąsienicowa, opracowana przez turecką spółkę Otokar Otomotiv ve Savunma Sanayi A.Ş. Pojazd w konfiguracji bojowego wozu piechoty premierę miał na wystawie IDEF 2013 w Stambule. Od tamtej pory był on prezentowany w wielu różnych konfiguracjach. W wersji czołgu lekkiego ma masę między 34 a 40 tonami (maksymalnie do 45 t), napęd zapewnia silnik o mocy 530 kW/720 KM. Co ciekawe, Tulpar w wersji „czołgowej” był prezentowany z dwiema różnymi wieżami. W 2018 r. była to belgijska wieża Cockerill 3105, zaś w 2024 r. włoska wieża Leonardo HITFACT Mk II. Nie wiadomo, jaką wieżę wybrał dla swoich wozów Bangladesz, choć prawdopodobnie jest to druga z oferowanych wież.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc