28 listopada, w czasie obchodów 101. rocznicy utworzenia Marynarki Wojennej, minister Mariusz Błaszczak poinformował, że najkorzystniejszym rozwiązaniem pomostowym będzie współpraca z partnerem szwedzkim.
Powyższy krok oznacza, że Szwedzi mogą dostarczyć Polsce dwa (używane) okręty podwodne, które pozwolą na utrzymanie potencjału Dywizjonu Okrętów Podwodnych po wycofaniu z eksploatacji ostatnich jednostek typu Kobben. Jak przyznał to minister Mariusz Błaszczak, obie strony przystąpiły już do negocjacji – w przypadku szybkiego procesu rozmów można założyć, że stosowna umowa mogłaby zostać podpisana do połowy przyszłego roku.
Według dostępnych informacji Szwedzi oferują Polsce parę używanych okrętów typu A17 (Västergötland), które są eksploatowane od końca lat 80. XX wieku. W latach 2003-2004 przeszły modernizację, która objęła m.in. montaż modułu wyposażonego w napęd niezależny od powietrza.
W ostatnich miesiącach do mediów dochodziły różne plotki dotyczące opcji związanych z wyborem używanych okrętów podwodnych, które miały stanowić pomostowe rozwiązanie dla programu Orka. Wśród nich można wymienić zakup jednostek Typu 209 w Brazylii, leasing używanych okrętów typu 212A w Niemczech czy kilka propozycji szwedzkich (obejmujących zakup pary używanych w Szwecji jednostek typu A17 lub odkupienie, udziałem koncernu Saab, pary tego typu eksploatowanych w Singapurze). Jak widać, ostatecznie, za najbardziej sensowną komisja MON wskazała opcję szwedzką.
(ŁP) | Foto: Łukasz Pacholski |
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu