Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Ruszyła budowa nowych patrolowców dla Singapuru

Dowódca sił morskich Republiki Singapuru oraz prezes zarządu Fr. Fassmer GmbH & Co. KG chwilę po uruchomieniu plazmowej wycinarki. Fot. Siły Morskie Republiki Singapuru

15 października w należącej do estońskiej grupy kapitałowej BLRT Grupp, stoczni Western Shipyard (Vakarų laivų gamykla) w Kłajpedzie na Litwie, odbyła się uroczystość palenia blach dla czterech nowych okrętów patrolowych dla sił morskich Republiki Singapuru (Angkatan Laut Republik Singapura).

Zamówione przez Ministerstwo Obrony Singapuru (MINDEF) jednostki oparte będą konstrukcyjnie na, opracowanym przez niemiecką stocznię Fr. Fassmer GmbH & Co. KG, projekcie Fassmer OPV86. Stosowną umowę na ich budowę zawarto 20 listopada 2023 roku, przy czym zgodnie z harmonogramem prototypowa jednostka ma zostać przekazana odbiorcy w 2028 roku. W budowie uczestniczyć będą zakłady z Litwy i Niemiec.

Nowe okręty stopniowo zastępować będą eksploatowane obecnie przez Marynarkę Wojenną tego wschodnioazjatyckiego miasta-państwa cztery okręty patrolowe, klasyfikowane jako MSRV (Maritime Security And Response Vessels), typu Sentinel (zmodyfikowane okręty typu Fearless, w służbie od 1996 roku). Warto wspomnieć, że projekt OPV86 uznać można za sprawdzony ponieważ Fassmer zbudował już cztery jednostki tego typu dla niemieckiej Policji Federalnej (Bundespolizei), znane jako typ Potsdam (w służbie od 2019 roku).

Okręty patrolowe Fassmera charakteryzują się dużą dzielnością morską oraz zwrotnością, przy zachowaniu odpowiednich środków „perswazji” umożliwiających podjęcie działań w różnych sytuacjach. Na pokładzie dziobowym zainstalowano armatę BAE Systems 57 mm SAK Mk3, a uzbrojeniem uzupełniającym są wkm kal. 12,7 mm. Wyposażeniem niezabijającym, które może być wykorzystane w przypadku konieczności odparcia ataku, są z kolei dwa działka wodne zainstalowane na dachu sterówki. Jednostki te zbudowane są ze stali (z wyjątkiem sterówki, którą zbudowana ze stopów aluminium), z nadbudówką umieszczoną centralnie oraz sporym lądowiskiem na rufie. Jego konstrukcja została tak wzmocniona, by mógł tam lądować śmigłowiec o masie do 12 ton. Poniżej lądowiska znajdują się dwa doki dla półsztywnych łodzi (RHIB) pościgowych, a także pokład misyjny na którym można umieścić do pięciu 20-stopowych (TEU) kontenerów z dodatkowych wyposażeniem. Dodatkowe dwie szybkie łodzie znajdują się wewnątrz wnęk na obu burtach, wodowane i podnoszone z wody z wykorzystaniem żurawika grawitacyjnego typu „A” (operacje z wykorzystaniem tych RHIB-ów możliwe są przy falach o wysokości 4 m).

Okręty patrolowe OPV 86 legitymują się wypornością pełną 1890 ton przy wymiarach kadłuba 86,2×13,4×3,95 m. Napęd składa się z dwóch silników wysokoprężnych Wärtsilä 12V26 o mocy po 4080 kW, które poprzez przekładnie zbiorczo–redukcyjne ZF Friedrichshafen AG obracają one dwoma wałami napędowymi, na końcach których znajdują się śruby o skoku zmiennym o średnicy 2,75 m. Dodatkowo z przekładnią tą zintegrowane są także dwa silniki elektryczne o mocy po 600 kW (zasilane przez dwa agregaty prądotwórcze Caterpillar o mocy po 820 kW). Prędkość maksymalna wynosi 21 węzłów. W celu poprawy właściwości manewrowych na dziobie zainstalowano dwa stery strumieniowe Jastram o mocy po 350 kW. Stała załoga składa się z zaledwie 19 osób.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc