29 stycznia Marynarka Wojenna Republiki Singapuru poinformowała o udanej operacji zniszczenia zalegającego na dnie morza obiektu niebezpiecznego przez zdalnie kierowany samobieżny ładunek bojowy, który został wysłany do akcji przez inny bezzałogowiec – kuter nawodny. To pierwsza taka operacja na świecie, przeprowadzona w warunkach zbliżonych do bojowych, w której nie brały bezpośredniego udziału okręty załogowe.
Operację przeprowadzono u wybrzeży Wysp Południowych w centralnym rejonie Singapuru. Wykorzystano w niej kuter bezzałogowy Venus 16, który w rejon celu przetransportował samobieżny ładunek niszczący EMDS (expendable mine disposal system, pol. samoniszczący system przeciwminowy) K-Ster. W wyniku akcji obiekt został zneutralizowany. Scenariusz ten, będący podstawą modernizacji sił przeciwminowych kilku flot świata, w szczególności europejskich, został po raz pierwszy w pełni i w praktyce zrealizowany w Singapurze. „Wysłanie ładunku EMDS K-Ster przeciwko podwodnemu zagrożeniu było podniecające i satysfakcjonujące. Po ponad trzech latach rozwoju, planowania i licznych testach, ostatecznie udało nam się osiągnąć sukces w postaci zwodowania i odpalenia EMDS z USV (unmmaned surface vehicle, pol. bezzałogowiec nawodny) – to przełom w wykorzystaniu USV!”, podsumował mjr Lim Yoong Seet, szef Działu Gotowości i Zasobów 6. Flotylli singapurskiej marynarki wojennej.
Współpracując ściśle z DSTA (Defence Science and Technology Agency, pol. Agencja Nauki i Technologii Obronnych), Republic of Singapore Navy zdołała przekroczyć nową granicę w operacjach bezzałogowych. Wcześniej EMDS K-Ster były używane z platformach załogowych, niszczycieli min typu Bedok (cztery jednostki projektu stoczni Kockums, bazujące na szwedzkim typie Landsort; zbudowane z laminatów częściowo w Karlskronie, częściowo w Singapurze).
Kuter Venus 16 to bezzałogowa (opcjonalnie załogowa) jednostka zbudowana z tworzyw sztucznych. Jej producentem jest tajwańska stocznia Lung Teh, zaś integratorem z systemami przeciwminowymi i dostawcą singapurska spółka ST Technologies. Kutry mają 16 m długości, 5 m szerokości wyporność 30 ton i rozwijają prędkość do 25 węzłów. Wprowadzono je do służby w 2017 r. Wcześniej Singapurczycy prowadzili testy różnych USV, co w rejonie bardzo ruchliwej Cieśniny Singapurskiej nie jest sprawą łatwą.
K-Ster został opracowany przez francuską spółkę ECA Group. Obecnie używa go 20 flot świata, w tym sąsiednia nam Litwa. Zostały też wybrane jako jeden ze składników systemu przeciwminowego powstającego na zamówienie Belgii i Niderlandów.
Venus 16 zabiera do 10 EMDS K-Ster na specjalnych stelażach ze zwalniakami zdalnymi, po odblokowaniu których robot sam wpada do wody, pozostając połączony z kutrem kabloliną. Kontrola nad działaniem K-Stera odbywa się zdalnie ze stanowiska C2 na lądzie lub dowolnym okręcie (statku). Drogą radiową operatorzy przesyłają komendy, które trafiają do podwodnego robota kablem. Kuter może poruszać się po zaprogramowanej trasie w rejon celu, lub być tam „zaprowadzony” komendami radiowymi przez człowieka. W każdym przypadku ludzie są oddaleni od rejonu niebezpiecznego na znaczny dystans.
Kolejnym krokiem będzie integracja kutrów Venus 16 z jednostkami nawodnymi. Zostaną nimi MRCV, czyli Multi-Role Combat Vessels (pol. wielozadaniowe okręty bojowe), które od początku lat 30. zaczną zastępować stare korwety rakietowe typu Victory.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu