Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Propozycja remotoryzacji Leoparda 1

MTU, FFG i ZF opracują nowy układ napędowy do Leoparda 1 i pojazdów wsparcia działań na jego bazie. Fot. Rolls-Royce

4 września spółka Rolls-Royce Holdings, właściciel firmy MTU Friedrichshafen GmbH, poinformowała o planach opracowania nowego układu napędowego do wozów bojowych i pojazdów specjalistycznych rodziny Leopard 1.

Program ma być realizowany we współpracy z dostawcą skrzyń biegów, firmą ZF Friedrichshafen AG, a także z producentem pojazdów specjalistycznych takich, jak wóz zabezpieczenia technicznego WiSENT 1 na podwoziu Leoparda 1, firmą FFG Flensburger Fahrzeugbau Gesellschaft. Koncepcja zakłada zastąpienie obecnie wykorzystywanego przestarzałego 10-cylindrowego silnika MTU MB838 Ca-M500 znacznie nowocześniejszym 8V199 tego samego producenta. Wybór miałby paść na odmianę o mocy 800 kW/1088 KM, co zapewniłoby znaczny wzrost mocy (obecnie 610 kW/830 KM). Poza lepszymi zasadniczymi parametrami, nowy silnik oferowałby tez i inne korzyści. 8V199 jest lżejszy, bardziej ekonomiczny, bardziej niezawodny i ma większą żywotność. Niższe zżycie paliwa wpływa na wzrost zasięgu pojazdu. Ponadto silniki serii MTU 199 są wykorzystywane w wielu różnych pojazdach wojskowych, wytwarzanych przez wielu producentów, co ułatwia logistykę – z kolei MB838 nie jest już od lat produkowany w żadnej wersji.

Wszystkie trzy wspomniane firmy mają opracować kompletny układ napędowy. Za opracowanie układu, integrację z czołgiem oraz za opracowanie i wyprodukowanie układu chłodzenia odpowiadać ma FFG, z kolei ZF ma dostarczyć przekładnię 4HP250. Docelowe rozwiązanie ma być możliwe do wykorzystania we wszystkich pojazdach zbudowanych na podwoziu Leoparda 1. Warto odnotować, że przedstawiciele firm zaangażowanych w projekt zgodnie podkreślają, że nowy układ napędowy to znakomite rozwiązanie, które może znacząco wpłynąć na eksploatację floty czołgów Leopard 1 i pojazdów na ich bazie.

Faktycznie, czołgi Leopard 1 są nadal używane przez siły zbrojne kilku państw, m.in. Brazylii, Turcji, Grecji, Chile czy Ukrainy. Pojazdy specjalistyczne i wsparcia działań na podwoziu czołgu Leopard 1, tj.: most szturmowy Biber, samobieżny zestaw przeciwlotniczy Gepard, czołg saperski Dachs czy wóz zabezpieczenia technicznego Bergepanzer 2 (i pochodne) są zdecydowanie bardziej popularne, np. 28 BPz 2 jest używanych przez Siły Zbrojne RP. Pamiętać jednak należy, że mowa o pojeździe, który został zaprojektowany na przełomie lat 50. i 60., a wszedł do służby w 1965 r. Owszem, ostatnie pojazdy modernizowano jeszcze w latach 90. (a rozważane są kolejne modernizacje Leoparda 1A5, np. w Grecji), ale nie zmienia to faktu, że jest to konstrukcyjnie i koncepcyjnie czołg po prostu bardzo stary, stąd też lista potencjalnych nabywców nowego układu napędowego będzie raczej ograniczona, szczególnie, że państwa modernizujące swoje Leopardy 1 i pojazdy pochodne, nie są skłonne do kierowania środków akurat na modernizację układu napędowego.

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc