Międzynarodowy Salon Przemysłu Obronnego w Kielcach, który odbędzie się w dniach 6-9 września, będzie okazją do polskiej premiery śmigłowca bojowego Bell AH-1Z Viper. Obecność tej konstrukcji na kieleckim Salonie jest oczywiście związana z programem śmigłowca Kruk, który wchodzi w finałową fazę.
Zgodnie z dostępnymi informacjami, prezentowany śmigłowiec będzie jednym z egzemplarzy eksploatowanych przez Korpus Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych. Możliwość jego przylotu do Kielc zapewni obecność zespołu okrętów US Navy operującego na wodach Morza Bałtyckiego, wśród których jest śmigłowcowiec desantowy USS Kearsarge (LHD 3), mający maszyny rodziny Bell H-1 na pokładzie. W czasie czerwcowych ćwiczeń Baltops 2022 wiropłaty stacjonujące na jego pokładzie wykonywały loty m.in. nad poligonem w Ustce.
Bell Textron jest jednym z dwóch dostawców śmigłowców bojowych rozważanych przez Ministerstwo Obrony Narodowej w programie Kruk, którego celem jest zakup następców obecnie eksploatowanych maszyn sowieckiej produkcji Mi-24D/W. Jak wskazuje producent, wśród atutów AH-1Z Viper wymienia się przewidziany na etapie projektowania zapas przestrzeni na modernizacje w czasie eksploatacji. Dotychczas, w ramach rozwoju możliwości operacyjnych, śmigłowce przechodzą proces instalacji terminali systemu transmisji danych standardu Link 16. Dodatkowo AH-1Z Viper został zintegrowany z pociskami kierowanymi powietrze-powierzchnia Lockheed Martin AGM-179 JAGM, a UH-1Y Venom z zasobnikami walki elektronicznej AN/ALQ-231 Interpid Tiger (do końca 2023 r. ten proces ma objąć także AH-1Z Viper). W kolejnych latach następować będzie integracja kierowanych pocisków powietrze-powietrze AIM-9X Sidewinder z AH-1Z (obecnie mogą one korzystać ze starszych wersji pocisków tej rodziny). Nowe systemy awioniki i uzbrojenia rozszerzają także możliwości operacyjne, czego przykładem były pierwsze praktyczne testy współpracy śmigłowców rodziny H-1 z bezzałogowymi aparatami latającymi MQ-8C Fire Scout, które odbyły się w marcu bieżącego roku. Już obecnie przedstawiciele US Marine Corps wskazują, że następnym krokiem związanym z wykonywaniem lotów w ugrupowaniach mieszanych z bezzałogowcami powinno być zapewnienie możliwości sterowania i kontroli bezzałogowych aparatów powietrznych przez załogi wiropłatów.
Jak wskazuje Ministerstwo Obrony Narodowej, ważnym argumentem stojącym za wyborem konkretnego typu śmigłowca, są także elementy związane z offsetem bądź współpracą przemysłową w formule B2B. W przypadku Polski, zarząd Bell Textron jest zainteresowany nawiązaniem w przypadku wyboru AH-1Z Viper szerokiej współpracy z podmiotami krajowego przemysłu obronnego. W czasie wcześniejszych wypowiedzi przedstawicieli firmy jasno wskazywano, że wśród potencjalnych partnerów można wymienić spółki należące do Polskiej Grupy Zbrojeniowej, w tym Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 1 S.A. w Łodzi. Co więcej, w przypadku specyficznych potrzeb Bell Textron jest także otwarty na skonfigurowanie zamówionych maszyn zgodnie z życzeniem użytkownika – można tu wymienić choćby inne wzory uzbrojenia podwieszanego, systemy łączności czy dowodzenia.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Mając Abrams SEPV3 oraz F35 to logiczny wybór będzie AH 64 Apache AH 1Z jest już nieco przestarzałą i powoli wycofywaną konstrukcją nie wspominając jakie potężne możliwości ma AH 64 Apache