Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Postępy programu FLRAA

Fot. Bell Textron

2 sierpnia Departament Obrony Stanów Zjednoczonych poinformował, że program FLRAA (Future Long Range Assault Aircraft) przeszedł przez przegląd docelowego projektu – tzw. Milestone B.

Jak wskazuje komunikat Departamentu Obrony, przegląd projektu nastąpił w kwietniu, a formalne zatwierdzenie wyników miało miejsce podczas posiedzenia rady ASARC (Army Systems Acquisition Review Council) w czerwcu bieżącego roku. Osiągnięcie Milestone B oznacza, że zamawiający może uruchomić opcje kontraktowe zawarte w bazowej umowie zawartej pomiędzy Bell Textron oraz Departamentem Obrony w grudniu 2022 roku. Zgodnie z deklaracją ma objąć zamówienie i produkcję sześciu egzemplarzy prototypowych.

Przypomnijmy, faza badawczo-rozwojowa ma kosztować 1,361 mld USD. W grudniu 2022 roku uruchomiono I transzę środków budżetowych, w kwocie 232,2 mln USD. W drugiej połowie lipca Bell Textron wskazywał możliwość uruchomienia kolejnych funduszy na kontynuację programu. Cały program obejmuje dziewięć opcji kontraktowych.

Zgodnie z planem pierwszy z prototypów ma rozpocząć loty w 2026 roku. Z kolei produkcja wstępna ma zostać zapoczątkowana w 2028 roku. Dostawy mają mieć miejsce w 2030 roku.

Celem programu FLRAA jest wdrożenie do linii nowej generacji statków powietrznych pionowego startu i lądowania, które zastąpią wielozadaniowe śmigłowce Lockheed Martin UH-60 Black Hawk. W projekcie FLRAA Bell Textron zaproponował koncepcję samolotu transportowego pionowego startu i lądowania. W ramach wstępnej fazy zbudowano demonstrator technologii V-280 Valor, dzięki któremu praktycznie przetestowano koncepcję. Seryjne FLRAA mają różnić się w niektórych szczegółach od demonstratora. Wśród atutów FLRAA wymienia się wyższą prędkość przelotową oraz zasięg niż klasyczne śmigłowce.

Poza US Army i siłami specjalnymi, konstrukcja może być oferowana także US Coast Guard (jako następca dla MH-60T Jayhawk), US Marine Corps (następca UH-1Y Venom) czy US Navy (następca dla MH-60R/S Seahawk).

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc