Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Podwójne wodowanie w Koczin

Malpe (z prawej) oraz Mulki już po uzyskaniu pływalności. Fot. Cochin Shipyards Ltd.

9 września w stoczni Cochin Shipyards Ltd. (CSL) w Koczin odbyła się uroczystość jednoczesnego wodowania dwóch okrętów przeznaczonych do zwalczania okrętów podwodnych typu ASW SWC (Anti-Submarine Warfare Shallow Water Craft), budowanych dla sił morskich Indii.

Jednostki te otrzymały imiona Malpe oraz Mulki. Należą one do serii ośmiu okrętów, których budowę zlecono temu zakładowi, a które określane są jako typ Mahe. Warto w tym miejscu wspomnieć, że kolejne osiem jednostek typu ASW SWC budowanych jest w stoczni Garden Reach Shipbuilders & Engineers Ltd (GRSE) w Kalkucie i określane są jako typ Arnala. Wybrane dla nowych okrętów nazwy odziedziczone zostały po dwóch trałowcach redowych rosyjskiego proj. 1258 Korund (w Indiach znane jako typ Mahé). Opuściły one bandery odpowiednio w 2003 roku (Mulki M 87) oraz 4 grudnia 2006 roku (Malpe M 86).

Program ASW SWC jest dla Indii o tyle znaczący że zwaśniony sąsiad realizuje obecnie program zakupów nowych okrętów podwodnych typu Hangor. Co ciekawe, jednoczesne wodowanie więcej niż jednego okrętu nie jest w Indiach niczym niezwykłym. Pierwsze tego typu wydarzenie w trakcie którego zwodowano aż trzy jednostki typu Mahe jednocześnie miało miejsce 30 listopada ubiegłego roku, a kolejne dwa typu Arnala spuszczono na wodę 13 marca bieżącego roku.

Okręty o tej dość ciekawej klasyfikacji (ASW SWC) zostały zaprojektowane specjalnie z myślą o wykrywaniu i neutralizacji zagrożenia ze strony jednostek podwodnych w bezpośredniej bliskości lądu, koordynacji działań lotnictwa w zwalczaniu okrętów podwodnych, a także wykonywania misji o charakterze ratowniczym. Indyjski Komitet Gabinetowy ds. Bezpieczeństwa wyraził zgodę na pozyskanie łącznie 16 okrętów tego typu już w grudniu 2013 roku, postępowanie przetargowe Ministerstwo Obrony Indii rozpisało z kolei w czerwcu 2014 roku, zapraszając do uczestnictwa najważniejsze krajowe stocznie w tym: Larsen & Toubro Ltd (L&T), ABG Shipyard Limited, Reliance Naval and Engineering Limited (R-Naval), Goa Shipyard Limited (GSL), Cochin Shipyards Ltd. (CSL) oraz Garden Reach Shipbuilders & Engineers Ltd (GRSE). W 2017 roku zwycięzców tego postępowania, którymi zostały ex aequo dwa z wymienionych powyżej zakładów: GRSE oraz CSL. Stosowne umowy, o dokładnie takiej samej wartości początkowej wynoszącej 790 mln USD na budowę po osiem okrętów na zakład, podpisano odpowiednio 29 oraz 30 kwietnia 2019 roku. W obu przypadkach umowa ta zawierała klauzulę dotyczącą przekazania pierwszych jednostek po upływie 42 miesięcy od momentu podpisania umów, podczas gdy kolejne mają być przekazywane w regularnych interwałach.

Okręty typu Mahe legitymują się wypornością ton przy wymiarach 78,0x11,26x2,7 m. Maksymalna prędkość wyniesie 25 węzłów, a zasięg przy 14 węzłach oszacowano na 1800 Mm. Będą to największe okręty we Flocie Indii napędzane z wykorzystaniem pędników wodnostrumieniowych. Jednostki te otrzymają kompleksowe wyposażenie hydrolokacyjne składające się zarówno ze stacji kadłubowej (HMS), jak i holowanej o zmiennej głębokości zanurzania, pracującej na niskiej częstotliwości (VDS). Główne uzbrojenie przeznaczone do neutralizacji wykrytego zagrożenia składać się będzie z pojedynczej 12-prowadnicowej wyrzutni rakietowych bomb głębinowych Larsen & Toubro IRL (Indigenous Rocket Launcher), kal. 212 mm, które są licencyjną, zmodyfikowaną wersją sowieckiego systemu RBU6000. Wykorzystują one standardową amunicję RGB60, ale mogą także wystrzeliwać pociski zakłócające systemu Kavach Mod. 1. Innym wzorem uzbrojenia będzie sześć pojedynczych wyrzutni lekkich torped kal. 324 mm dla pocisków Advanced Light Torpedo (TAL) Shyena. Uzbrojenie obronne składać się będzie natomiast z pojedynczej armaty CRN-91 (Close Range Naval-91) produkcji Ordnance Factory Medak (OFMK) wykorzystujący armatę powstałą z modyfikacji rosyjskiej 2A42 oraz dwóch zdalnie sterowanych systemów OFT z WKM kal. 12,7 mm. Stała załoga składać się będzie z 57 osób, w tym 7 oficerów.

Obecnie w stoczni Cochin Shipyards Ltd. prowadzone są prace nad ośmioma okrętami, z których pięć zostało już zwodowanych, podczas gdy w Garden Reach Shipbuilders & Engineers Ltd. zwodowano sześć jednostek, przy czym prototypowa przechodzi obecnie pierwszy etap prób stoczniowych. Okręty opisywanego typu zaprojektowane i budowane są całkowicie w oparciu o własny przemysł, zgodnie z propagowaną od kilku lat przez indyjski rząd, polityką niezależności gospodarczej Indii (Aatmanirbhar Bharat).

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc