20 grudnia Marynarka Wojenna Indii poinformowała, że w stoczni Mazagon Shipyard Dock Ltd. w Mumbaju odbyła się uroczystość formalnego dostarczenia dwóch wielozadaniowych okrętów eskortowych – niszczyciela INS Surat (D69) oraz fregaty INS Nilgiri.
W przypadku niszczyciela jest to ostatni przedstawiciel typu Visakhapatnam (ogółem zamówiono cztery tego typu okręty). Jednocześnie, jak podkreśla Marynarka Wojenna Indii, jest także ostatnim z długiej serii jednostek Projektu 15 – pierwsze trzy (typ Delhi) zbudowano w latach 1987-2001, z wykorzystaniem wielu komponentów produkcji rosyjskiej, trzy kolejne (typ Kolkata/Projekt 15A) zbudowano w latach 2003-2016. INS Surat, według komunikatu, jest pierwszym indyjskim okrętem na którym zastosowano algorytmy sztucznej inteligencji. Mają pozwolić na zwiększenie efektywności funkcjonowania okrętu oraz procesu dowodzenia.
Uroczyste położenie stępki niszczyciela miało miejsce 7 listopada 2019 roku, a wodowanie 17 maja 2022 roku. Próby morskie zapoczątkowano 15 czerwca 2024 roku i zakończono 25 listopada. Jak wskazuje Marynarka Wojenna Indii, był to najszybciej zbudowany niszczyciel w historii lokalnego przemysłu stoczniowego.
Drugą dostarczoną jednostką jest pierwsza z serii siedmiu fregat typu Nilgiri – przyszła INS Nilgiri. Według harmonogramu pierwsze podniesienie bandery ma nastąpić w pierwszym kwartale przyszłego roku. W przypadku jednostki położenie stępki miało miejsce 28 grudnia 2017 roku, a wodowanie 28 września 2019 roku. Próby morskie zapoczątkowano w sierpniu 2024 roku.
Fregaty typu Nilgiri wypierają 6670 ton przy wymiarach 149×17,8×5,2 m. Napęd stanowią dwie turbiny gazowe General Electric LM2500 i dwa silniki wysokoprężne MAN 12V28//33D STC, zapewniające prędkość 28 węzłów. Fregaty typu 17A są uzbrojone m.in.: w system obrony powietrznej IAI/DRDO Barak 8, pociski manewrujące BAL BrahMos, 76 mm armatę OTO Melara, dwie 30 mm armaty AK-630M, dwie wyrzutnie rakietowych bomb głębinowych DRDO ER-ASR, dwie wyrzutnie torped ZOP. Dodatkowo w rufowej części kadłuba przygotowano infrastrukturę lotniczą dla wielozadaniowego śmigłowca pokładowego – w przypadku Marynarki Wojennej Indii mowa o HAL Dhruv bądź Lockheed Martin MH-60R Seahawk.
Dzięki podzieleniu budowy na dwie stocznie (Mazagon Dock Shipbuilders Ltd. oraz Garden Reach Shipbuilders & Engineers) cała seria ma trafić do służby do końca 2026 roku. Obecnie wszystkie zostały już zwodowane i znajdują się na różnych etapach prac wyposażeniowych bądź próbach morskich.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu