6 października firma L3Harris poinformowała, że pierwszy egzemplarz samolotu walki elektronicznej EC-37B Compass Call wykonał swój oblot techniczny. Analiza danych aplikacji obserwacji ruchu przestrzeni powietrznej wskazuje, że miało to miejsce 4 października - lotniskiem startu i lądowania był Międzynarodowy Port Lotniczy w Savannah.
Tego typu lokalizacja nie powinna być zaskoczeniem. Mieści się tam centrum montażu samolotów firmy Gulfstream, a model G550 jest podstawą do budowy EC-37B Compas Call. Pierwszy lot, według dostępnych informacji, miał na celu sprawdzenie możliwości maszyny po zakończeniu procesu przebudowy i adaptacji kadłuba do nowej roli. Wkrótce ma rozpocząć się montaż docelowego wyposażenia misyjnego - część z nich będzie pochodzić z wycofywanych z eksploatacji Lockheed Martin EC-130H.
Dotychczas Departament Obrony Stanów Zjednoczonych zamówił sześć spośród planowanych dziesięciu egzemplarzy. Pierwszy z nich ma zostać dostarczony do grudnia 2022 roku. Spośród już zamówionych, pięć ma otrzymać wyposażenie stanowiące połączenie sprzętu z EC-130H oraz nowych technologii. Z kolei szósty egzemplarz otrzyma nowy standard wyposażenia pokładowego.
Obecnie w US Air Force znajduje się 13 samolotów Gulfstream C-37, które są wykorzystywane do transportu ważnych osobistości. Wybór G550 jako nośnika systemu walki elektronicznej zapadł we wrześniu 2017 roku – na mocy umowy pomiędzy Departamentem Obrony Stanów Zjednoczonych oraz obecną firmą L3Harris, to właśnie powyższy podmiot miał prawo dokonać wyboru platformy, która miała stać się nosicielem systemu. Zainteresowanie sprzedażą samolotów do roli maszyn WRE wyrażał Bombardier (Global 6000) oraz Boeing (737NG). Amerykanie będą kolejnym użytkownikiem zmilitaryzowanych wersji odrzutowego samolotu dyspozycyjnego Gulfstream G550, dotychczas w zabudowie specjalnej specjalizował się Izrael, który dostarczał wersje rozpoznawcze i wczesnego ostrzegania do Izraela, Singapuru oraz Włoch.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu