10 stycznia, należąca do koncernu Huntington Ingalls Industries, Inc. (HII), stocznia Newport News Shipbuilding (NNS) w Newport News w stanie Wirginia, dostarczyła do stoczni Electric Boat Division (EB, część koncernu General Dynamics) rufową sekcję kadłuba przyszłego District of Columbia (SSBN 826), prototypowego strategicznego okrętu podwodnego z napędem jądrowym nowej generacji typu Columbia.
Zbudowana w NNS sekcja przetransportowana została do zakładu EB, znajdującego się na półwyspie Quonset Point w stanie Rhode Island, na pokładzie barki do transportu morskiego o nazwie Holland holowanej przez należący do firmy McAllister Towing holownik Christine McAllister. Zespół holowniczy do pokonania miał trasę liczącą niemal 390 Mm, wzdłuż wschodniego wybrzeża USA.
Co warte podkreślenia, Holland zbudowana została przez stocznię Bollinger Shipyards LLC na zamówienie stoczni GDEB specjalnie do transportu gotowych sekcji kadłuba zarówno nowych boomerów, jak i okrętów szturmowych typu Virginia pomiędzy zakładami NNS i EB. Charakteryzuje się ona wymiarami 121,92 x 30,48 m (400 x 100 stóp).
Program budowy okrętów podwodnych typu Columbia zainicjowany został już we wrześniu 2013 roku. Na głównego wykonawcę wybrano GDEB, podczas gdy podwykonawcą w tym programie, odpowiedzialnym m.in. za analizy inżynierskie, prefabrykacje sekcji dziobowych oraz kiosku, a także opracowanie szczegółowych planów, jest NNS (podział prac ustalony został odpowiednio na 80% dla GDEB oraz 20% dla NNS). Obecnie GDEB realizuje pracę przy budowie dwóch pierwszych okrętów tego typu - poza wspomnianym już District of Columbia (zamówiony 30 marca 2016 roku) jest to przyszły Wisconsin (SSBN 827), którego zamówiono 30 listopada 2020 roku. Cięcie blach dla SSBN 826 rozpoczęto 1 października 2020 roku (General Dynamics położył stępkę strategicznego okrętu podwodnego nowej generacji/ZBiAM.pl), a jego przekazanie US Navy nastąpić ma w 2031 roku.
Docelowo planowana jest budowa łącznie 12 okrętów tego typu, które zastąpią 14 eksploatowanych obecnie strategicznych okrętów podwodnych typu Ohio (najmłodszy z nich - Luisiana SSBN 743 - przekroczył już 25 lat służby, podczas gdy najstarszy - Henry M. Jakson SSBN 730 - pozostaje w stałej gotowości bojowej od ponad 38 lat.
Zgodnie z umową pomiędzy NNS a GDEB, zakład z Newport News zbudować i dostarczyć ma sześć sekcji dla każdego z dwunastu okrętów. Okręty podwodne typu Columbia legitymować się będą wypornością 20 810 ton w położeniu podwodnym przy wymiarach kadłuba 170,7 x 13,1 m. Głównym orężem będą trzystopniowe pociski balistyczne Lockheed Martin UGM-133 Trident II D5 (LE lub LE2 od dziewiątej jednostki z serii). 16 wyrzutni tych pocisków zostanie zblokowanych w czterech quad-packach, z których każdy stanowić będzie osobny moduł znany jako common missile compartment (CMC).
Głębokość operacyjna nowych AOP jest szacowana na 243 m, prędkość marszowa w położeniu podwodnym przekroczy 20 węzłów. SSBN nowego typu zaprojektowane zostały tak, by mogły zrealizować po 142 misje patrolowe każdy, w okresie eksploatacji szacowanym na 42 lata. Wszystkie 12 okrętów ma znaleźć się w aktywnej służbie do 2042 roku i pozostać w niej co najmniej do 2085 roku.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu