31 marca konsorcjum stoczni Fincantieri i Vittoria położyło stępkę przyszłego okrętu flagowego włoskiej Straży Wybrzeża.
Budowa okrętu trwa w stoczni Vittoria w Wenecji Euganejskiej (wł. Veneto). Nowa jednostka wielozadaniowa UAM (Unità d’Altura Multiruolo, pol. wielozadaniowa jednostka przybrzeżna) będzie przeznaczona do wykonywania różnych misji powierzonych włoskiej Guardia Costiera, od ratownictwa na morzu do zapewnienia bezpieczeństwa nawigacji, ochrony środowiska morskiego i zasobów rybnych, a nawet jako centrum operacyjne do zarządzania siłami i środkami obrony cywilnej w odpowiedzi na poważne katastrofy i klęski. UAN zostanie zbudowany w całości w stoczni Veneto z dostawą zaplanowaną na koniec kwietnia 2025 roku. Będzie to duża jednostka, długości 85 m, przeznaczona do wykorzystywania w operacjach morskich dalekiego zasięgu (autonomiczność wynosić będzie co najmniej 20 dni, a zasięg ponad 4800 mil morskich), w których będzie mogła również przejąć, dzięki systemom łączności i rozpoznania, oraz wypełniać rolę okrętu dowodzenia i kontroli, w zakresie koordynacji sił powietrznych i morskich na obszarze operacji.
Umowę na zaprojektowanie i budowę wielozadaniowej jednostki patrolowej UAM zawarto 15 listopada 2021 roku w Rzymie, pomiędzy Naczelnym Zarządem Urzędów Portowych – Strażą Wybrzeża (Comando Generale delle Capitanerie di Porto – Guardia Costiera) a konsorcjum celowym spółek stoczniowych Fincantieri i Cantiere Navale Vittoria. Zamówienie, które zakończyło procedurę przetargową, ma wartość ok. 80 mln EUR. Przewiduje ono budowę wielozadaniowej pełnomorskiej jednostki patrolowej i związanej z nią usługi tymczasowego zintegrowanego wsparcia logistycznego przez pięć lat. Kontrakt zawiera opcję dającą prawo do budowy kolejnych dwóch statków.
Projekt UAM łączy potrzeby operacyjne Straży Wybrzeża z doświadczeniem zdobytym przy patrolowcach Dattilo i Diciotti, dostarczonych tej instytucji przez Fincantieri w latach 2013 i 2014. Okręt UAM będzie cechował się bardzo dobrą dzielnością morską oraz wysoką manewrowością, gwarantowaną przez system napędu elektrycznego, wykorzystującego dwa pędniki azymutalne, zasilany przez elektrownię spalinowo-elektryczną oraz dwa dziobowe stery strumieniowe do dynamicznego pozycjonowania. Duży pokład roboczy z dźwigami hydraulicznymi i rampą do załadunku pojazdów kołowych, pokład do lądowania i startu śmigłowców, wydzielona strefa ratunkowa z hybrydowymi łodziami motorowymi, systemy przeciw zanieczyszczeniom (skimmery i zapory pływające), strefa szpitalna i inny sprzęt, sprzyjają dużej wszechstronności i niezbędnej wielozadaniowości tej jednostki.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu