28 czerwca Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 2 S.A. poinformowały, że w ramach projektów offsetowych związanych z zakupem przez Polskę zestawów obrony przeciwlotniczej Raytheon Patriot PAC-3, zwiększa swoje kompetencje w zakresie obsług samolotów Lockheed Martin F-16C/D Jastrząb i C-130 Hercules.
Ostatecznie w WZL Nr 2 S.A. w Bydgoszczy ulokowano trzy projekty offsetowe związane z zakupem przez Polskę pocisków Lockheed Martin PAC-3MSE, które będą stanowić uzbrojenie dla polskich zestawów Patriot. W marcu 2021 roku zakończono pierwszy z nich – ustanowienie zdolności serwisowania bloku kontroli temperatury w kabinie samolotu F-16C/D Jastrząb. W jego ramach firma Lockheed Martin dostarczyła niezbędne narzędzia, urządzenia diagnostyczne, instrukcje serwisowania, a także zrealizowano szkolenie dla personelu WZL Nr 2 S.A. (technologów, mechaników oraz kontrolerów jakości). Obecnie prowadzone są prace przy realizacji drugiego z projektów, w ramach którego WZL Nr 2 S.A. wyposażone zostaną m.in. w stanowisko diagnostyczne przeznaczone do testowania generatorów samolotów F-16C/D oraz C-130.
Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 2 S.A. systematycznie rozwijają swoje kompetencje w zakresie serwisowania samolotów produkcji korporacji Lockheed Martin. W ramach zobowiązań offsetowych, związanych z zakupem F-16C/D Jastrząb, zbudowano halę do zdejmowania powłok lakierniczych metodą PMB (Plastic Media Blasting), a także uzyskano kompetencje do serwisowania 60 komponentów maszyn tego typu. W bieżącym roku przeprowadzono także pierwszą obsługę okresową samolotu F-16 Jastrząb po 400 godzinach spędzonych w powietrzu. W przypadku transportowych C-130 Hercules, z pomocą partnerów zagranicznych zbudowano kompetencje pozwalające na prowadzenie okresowych przeglądów głównych PDM (pracownicy WZL Nr 2 S.A. wykonali przeglądy główne na wszystkich polskich C-130E Hercules) oraz realizację ograniczonego procesu modernizacji posiadanych maszyn.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
to fakt, ja bym wolał jakieś uprawnienia do F-35, a offset z Raytheonem nie podpisany więc cały kontrakt powinien być nie ważny tak jak Caracale
Kroki w dobrym kierunku jednakże trzeba dopilnować aby zakres kompetencji w obszarze obsługi F-16 znacznie się zwiększyły przy okazji kolejnej fazy Wisły czy wkrótce kontraktu na potrzebną w najbliższych latach modernizację floty F-16 do standardu F-16V Block 70/72.