Zaloguj
reklama Rekord
reklama Rekord

Nowe barki desantowe dla francuskiej floty

Arbalette, pierwsza z nowej serii barek desantowych typu EDA-S. Fot. Marine nationale

Dyrekcja Generalna ds. Uzbrojenia DGA (Direction générale de l'armement) paryskiego Ministerstwa Sił Zbrojnych odebrała od spółki CNIM dwie pierwsze barki desantowe EDA-S.

Arbalette (L9100) i Arquebuse (L9101) to pierwsze z 14 zamówionych przez DGA barek desantowych nowej generacji EDA-S (Engins de Débarquement Amphibie Standards), mających zastąpić we francuskiej w Marine nationale stare jednostki typu CTM (Chalands de Transport de Matériel) z lat 80. 21 stycznia 2019 roku DGA zawarła umowę w tej sprawie ze spółką CNIM. Seria będzie kosztowała 65 mln EUR. CNIM przy tym projekcie kooperuje z Socarenam w bretońskim Saint-Malo (stocznia produkcyjna), CNN MCO (stocznia remontowa, różne lokalizacje) oraz Mauric z Marsylii (biuro projektujące innowacyjne jednostki pływające; prowadzi konsultacje projektu). Ponadto część prac kadłubowych, na zlecenie Socarenam, wykonuje gdyńska firma NavireTECH.

EDA-S mogą zabrać czołg Leclerc. Fot. Marine nationale

Barki mierzą 28,8×6,7 m. EDA-S zapewnią transport personelu oraz techniki z doków śmigłowcowców desantowych typu Mistral. Ponadto będą używane do ewakuacji cywili i wsparcia operacji humanitarnych. Osiem z nich trafi do Flotylli Desantowej (FLOPHIB), bazującej w Tulonie. Tam dołączą do awangardowych szybkich katamaranów desantowych EDA-R (Engins de Débarquements Amphibies Rapides), których sześć współpracuje z trzema Mistralami. Pozostałe przeznaczone są do eksploatacji we francuskich terytoriach zamorskich: Djibouti (2), Mayotte (1), Nouméa (1), Fort-de-France (1) i Kourou (1). Szerokość EDA-S pozwoli dokować je burtami w desantowcu i zabierać po cztery, lub dwie wraz z jedną EDA-R. Konstrukcja EDA-S umożliwia pływanie w wodzie o głębokości 1 m i zabranie do 65 ton ładunku, w tym czołgu podstawowego Leclerc.

W doku śmigłowcowca typu Mistral mieszczą się cztery EDA-S. Fot. Marine nationale

Arbalette i Arquebuse dostarczono do Tulonu latem tego roku, po czym rozpoczęto kampanię prób morskich, przeprowadzoną przez ekspertów DGA przy wsparciu personelu operacyjnego francuskiej marynarki wojennej. W ich ramach sprawdzono możliwość załadunku wszelkich pojazdów wojskowych, w tym Leclerków. Do współpracy z barkami EDA-S wytypowano śmigłowcowiec Tonnerre. Poza tym próby objęły za- i wyładunek z plaży, nabrzeża i rampy zarówno w dzień, jak i w nocy.

Trwa budowa kolejnych jednostek serii. Mają być dostarczone do 2025 roku.

 

Teldat

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Przemysł zbrojeniowy

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Siły Powietrzne

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Samoloty i śmigłowce
Uzbrojenie lotnicze
Bezzałogowce
Kosmos

WOJSKA LĄDOWE

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Wozy bojowe
Artyleria lądowa
Radiolokacja
Dowodzenie i łączność

MARYNARKA WOJENNA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Okręty współczesne
Okręty historyczne
Statki i żaglowce
Starcia morskie

HISTORIA I POLITYKA

 ZOBACZ WSZYSTKIE

Historia uzbrojenia
Wojny i konflikty
Współczesne pole walki
Bezpieczeństwo
usertagcalendar-fullcrosslisthighlightindent-increasesort-amount-asc