17 grudnia niemieckie federalne Ministerstwo Obrony podało, że kupuje akcje spółki Hensoldt. Jest to działanie zgodne z przyjętą strategią ochrony kluczowych dla bezpieczeństwa Niemiec firm przed przejęciem przez zagraniczne podmioty. Natomiast Hensoldt podpisał umowę o współpracy z izraelską spółką Elta, aby wspólnie zaproponować izraelskie radary do niemieckich fregat typu F124.
Niemiecki rząd federalny upoważnił resort obrony, aby ten nabył 25,1% procent wszystkich akcji spółki Hensoldt AG, co będzie kosztować 450 mln EUR. Taki odsetek aktywów umożliwi urzędnikom ministerstwa obrony blokować na walnym zgromadzeniu akcjonariuszy ewentualne niekorzystne decyzje pozostałych udziałowców. Jest to część szerszej strategii rządu w Berlinie, który zgodnie z dokumentem opublikowanym 12 lutego 2020 r., postanowił chronić kluczowe niemieckie spółki przed wykupieniem przez zagraniczne (i niepożądane) podmioty. Okazję do takich przejęć może dawać pandemiczny kryzys i wynikające z tego wahania kursów akcji, problemy z płynnością finansową czy kredytowaniem. Do tej pory większościowym właścicielem Hensoldta był prywatny fundusz inwestycyjny KKR & Co. Inc. (wcześniej Kohlberg Kravis Roberts & Co.) ze Stanów Zjednoczonych, który w 2016 r. kupił od Aibusa jego oddział zajmujący się elektroniką wojskową i zmienił nazwę spółki na Hensoldt. KKR za 1,1 mld EUR (wartość rocznej sprzedaży spółki Hensoldt) nabył wtedy ponad 60% akcji. Teraz KKR postanowił zbyć swoje udziały, licząc na 2,2 mld EUR zysku. Kwota zapłacona przez niemiecki rząd mieści się w przedziale cen przewidywanych przez analityków giełdowych (widełki 400–460 mln EUR).
Tymczasem jeszcze 15 grudnia sam Hensoldt poinformował o podpisaniu z izraelską spółką Elta (część IAI – Israel Aerospace Industries – notabene jeszcze państwowej, ale gabinet Binjamina Netanjahu zatwierdził w listopadzie częściową, obejmującą ok. 35–49% udziałów, prywatyzację IAI na giełdzie w Tel Awiwie w przyszłym roku, aby uzyskać w ten sposób ok. 4,2 mld USD) umowy o partnerstwie. Elta, łącząc siły z Hensoldtem jako lokalnym producentem, zamierza zaproponować niemieckiej marynarce (Marine) stacje radiolokacyjne pasma S do zadań obrony przeciwrakietowej/przeciwbalistycznej i ich instalację na fregatach typu F124. Pokazana wizualizacja sugeruje zastąpienie izraelskim radarem dotychczas montowanej stacji wczesnego ostrzegania i dozoru radiolokacyjnego SAMRT-L (pasmo L) spółki Thales Nederland B.V. (czyli niderlandzkiego oddziału Thalesa). Mimo mniejszego zasięgu, co wynika z zastosowanego pasma radiolokacyjnego, izraelska stacja gwarantuje wyższą rozdzielczość, a antena będzie na tyle duża, że umożliwi wykrywanie celów w bliskim kosmosie, podobnie jak SMART-L.
W komunikacie Hensoldta nie jest sprecyzowane, o jaki model radiolokatora chodzi. Przy okazji są wymienianie izraelskie stacje serii Ultra i Spectra. Ultra to półprzewodnikowe stacje z antenami AESA pracujące w paśmie UHF, natomiast Spectra to półprzewodnikowe stacja pasma S wyprodukowane w technologii azotku galu (GaN). Podstawowymi modelami są ELM-2090U (Ultra) i ELM-2090S (Spectra). Wielkość ich anten można konfigurować (mniejsze lub większe, w zależności od potrzeb) dzięki modułowej konstrukcji. Więcej pytań rodzi marynizacja tych lądowych radarów. Niemniej Elta ma też w ofercie stacje okrętowe, np. ELM-2238 STAR pasma S i nowocześniejszą cyfrową (z AESA) stację ELM-2258 Alpha także pasma S, więc ma niezbędne doświadczenie i know-how. Według podziału prac, Hensoldt produkowałby kluczowe zespoły stacji, odpowiadał za ich konfigurację i serwisowanie. Oferta skierowana jest także do innych marynarek NATO, które korzystają ze stacji Hensoldta. Niewątpliwie taki krok ze strony IAI/Elta jest próbą silniejszego wejścia na rynek UE/NATO poprzez współpracę z lokalnym partnerem. Wybór firmy z Niemiec nie może dziwić, biorąc wielopłaszczyznową i już długoletnią współpracę przemysłów zbrojeniowych Niemiec i Izraela.
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu