29 września Ministerstwo Obrony Republiki Federalnej Niemiec poinformowało o anulowaniu programu STH, zakładającego zakup 40-60 ciężkich śmigłowców transportowych nowego pokolenia. Powodem tego kroku były czynniki finansowe.
Zgodnie z upublicznioną informacją, powodem tego kroku było odrzucenie obu złożonych ofert, które nie mieściły się w założeniach ekonomicznych. Zgodnie z deklaracją, wkrótce Berlin ma przystąpić do nowego programu zakupu śmigłowców tego typu, na innych (bardziej ekonomicznych) zasadach – Niemcy mają ograniczyć dodatkowe wymagania i zdecydować się na produkt z przysłowiowej “półki”. Ma to związek z potrzebami operacyjnymi, obecnie eksploatowane ciężkie śmigłowce transportowe Sikorsky CH-53G Stallion muszą zostać wycofane ze służby około 2030 roku.
W rywalizacji STH uczestniczyły dwa zespoły - Boeing, wraz z partnerami niemieckimi, oferujący CH-47F Chinook Block II, a także Lockheed Martin także z przedstawicielami przemysłu lokalnego oferujący CH-53K King Stallion. Przetarg został ogłoszony w czerwcu 2019 roku, a jego rozstrzygnięcie i podpisanie kontraktu zaplanowano na 2021 rok.
Program zakupu ciężkich śmigłowców transportowych w Niemczech jest jednym z kluczowych dla obu producentów. Dzięki dużej liczbie wiropłatów planowanych do zakupu może pozwolić na utrzymanie życia linii montażowej (CH-47F) bądź zdobycie pierwszego (prestiżowego) klienta eksportowego (CH-53K), co może umożliwić dalsze sukcesy eksportowe.
(Łukasz Pacholski) | Foto: Bundeswehr |
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu