Program budowy fregat dla Marynarki Wojennej Republiki Greckiej idzie pełną parą. Ale francuska państwowa grupa stoczniowa Naval Group nie zasypia gruszek w popiele. Złożyła ofertę Atenom na serię korwet, które mogą uzupełnić większe jednostki FDI HN.
Francuska oferta na korwety obejmuje cztery jednostki typu Gowind HN (Hellenic Navy), z których trzy mają być zbudowane lokalnie przez stocznię Hellenic Shipyards S.A. ze Skaramangi koło Aten. Towarzyszyć temu ma transfer technologii i ulokowanie 30% wartości kontraktu w przedsiębiorstwach greckich. Ponadto Francuzi proponują atrakcyjną formę finansowania opartą na długoterminowych płatnościach.
Budowa pierwszej korwety Gowind HN w stoczni Naval Group zapewni Grecji możliwość jej odebrania do eksploatacji w możliwie najkrótszym czasie - zaledwie trzy lata po uprawomocnieniu kontraktu. Kolejne jednostki maiłyby być budowane budowane przez Hellenic Shipyards, przy czym pierwsza korweta powstała w Grecji zostałaby dostarczona zaledwie rok po prototypie, a następnie w tempie co 12 miesięcy. Szkolenie partnerów greckich podczas produkcji pierwszego okrętu (On the Job Training) zapewni transfer technologii umożliwiający samodzielną budowę korwet w Grecji. Pozwoli to na długotrwałą autonomię greckiej marynarki wojennej oraz znaczne korzyści gospodarcze dla tamtejszego przemysłu stoczniowego i obronnego oraz dla łańcucha dostaw w Grecji.
Budowa trzech korwet w Hellenic Shipyards, dzięki transferowi technologii przez Naval Group, zapewni ponad 1200 miejsc pracy w stoczni partnerskiej, natomiast produkcja wyposażenia w Grecji da ponad 150 kolejnych. Ponieważ okręty będą w służbie przez ponad 40 lat, dalsze wsparcie zapewni również możliwość stworzenia do 500 miejsc pracy dla osób o wysokich kwalifikacjach.
W związku z programem fregat FDI HN ponad 55 greckich przedsiębiorstw zostało zakwalifikowanych lub jest w trakcie dołączania do łańcucha dostaw Naval Group. Wszystkie te firmy integrują łańcuchy dostaw francuskiego zespołu przemysłowego i mają możliwość uczestniczenia w przyszłych przetargach międzynarodowych, zwiększając w ten sposób swoje możliwości, jak również potencjalne korzyści ekonomiczne i widoczność na światowym rynku okrętów.
Jako pierwsza korwet Gowind używa Arabska Republika Egiptu. Umowa na cztery okręty też obejmowała transfer technologii, tym przypadku prototyp powstał w stoczni Naval Group w Lorient, kolejną trójkę zbudował zakład Alexandria Shipyard w Aleksandrii). Gowindy, ale już w mocno zmodyfikowanej, powiększonej odmianie (fregaty lekkie) buduje lokalnie malezyjska stocznia Boustead Heavy Industries Corporation. Są one oficjalnie klasyfikowane jako Littoral Combat Ships i stanowią efekt ślimaczącego się i pełnego problemów programu SGVP (Second Generation Patrol Vessel). W lipcu 2019 roku Rumunia wskazała Gowinda, jako zwycięzcę w przetargu na okręt dla Forțele Navale Române, ale do tej pory nie zawarto formalnie kontraktu. Kolejnym odbiorcą są Zjednoczone Emiraty Arabskie, które kupiły dwa Gowindy, będące obecnie w budowie w Lorient.
W przepadku jednostek Gowind HN znaczna część systemu walki będzie ta sama, co na większych i droższych fregatach FDI HN (między innymi: (sonary, systemy walki elektronicznej, systemy kierowania ogniem, artyleria, pociski przeciwokrętowe, torpedy, systemy obrony bezpośredniej).
Podobne z tej kategorii:
Podobne słowa kluczowe:
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu
Pełna wersja artykułu